דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המשמעות הרוחנית של המעשׂר

המשמעות הרוחנית של המעשׂר

מיכאל לייטמן

שאלה: מהי המשמעות הרוחנית של תשלום המעשׂר?

תשובתי: המעשׂר זו הפרשת החלק העשירי של המלכות.

על פי התורה אני חייב להפריש את אותם החלקים, שבהם אינני מסוגל להשתמש בכוונה על מנת להשפיע באופן ישיר, אלא רק דרך החברה. החישוב שלי נעשה רק עם הבורא, על מנת להשפיע לו.

בתורה מתוארים הרבה סוגים של מיסים, אך הם כולם מבוססים על עיקרון אחד: מאחר ואינני מסוגל לבצע פעולות השפעה בעצמי עם אותם הרצונות הנמצאים בתוכי, אז את האור המגיע אליי אני מעביר לרצון הכללי (הכלי), וברצון הכללי, דרך החברה, אני מסוגל להגשים זאת.

הכלי שלי הוא חלקי בלבד, כלומר בינתיים המסך מכסה רק חלק מהרצונות שלי, בהם אני מוכן לקבל בכוונה על מנת להשפיע. כיצד אני יכול לתקן את אותו החלק, שבו אינני מסוגל לכך? – אני מקבל על החלק הזה אור, ומעביר את הרצון ליהנות הזה יחד עם האור שקיבלתי לכלי חיצוני. באופן הזה אני מכין אותו לתיקון. משום שהיום אינני משתמש במעשׂר (החלק העשירי של המלכות, שאותו בלתי ניתן לתקן), אני מכין את החלק הזה לתיקון דרך החברה.

בחכמת הקבלה אנחנו לומדים, שישנם בנו רצונות הנקראים "לבושים" ו"היכלות", רצונות אלו מיתקנים בזכות זה שעכשיו הם נדמים לי כחיצוניים, ואחר כך אני מעביר אותם לפנימיותם. אותו הדבר גם עם המעשׂר. אני מעביר אותו כביכול לשימוש חיצוני, אך אחר כך הוא עובר לפנימיות שלי, חוזר אליי עם אותם הרצונות שחשבתי שאינם שלי.

ובינתיים בהרגשה שלי אינני יכול לתקן את החלק הזה, בכדי להשתמש בו בכוונה לקבל על מנת להשפיע.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 28.04.2010

רשומות קודמות בנושא:
מה זה מעשר לפי התורה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest