דף הבית / כלכלה / כסף / המשבר – דעות המומחים

המשבר – דעות המומחים

המכון הפוסט משברי העולמי העביר שאלון ל-470 מומחים מ-47 מדינות בעולם בעניין הסיבות והתוצאות של המשבר הגלובאלי. למטה מובאים ציטוטים של מומחים בינלאומיים בעניין הסיבות של המשבר הנוכחי והסיבות האפשריות לגל הבא (לאף אחד אין ספק בכך שהוא יבוא):

מוסטפה בדאווי, איש עסקים, קולומביה:
המשבר העולמי הבא יהיה מחוייב המציאות, הקפיטליזם ייפול בגלל הנחיצות במזון ובמים.

רוג'ריאו מצ'יאה סילביירה, עיתונאי בלשכת העיתונות סאן פאולו, ברזיל:
המשבר העולמי הבא ייקבע על ידי גורמים אקולוגיים, כמו התחממות גלובלית הקשורה בפסולת פחמן, כריתת יערות ומחסור במי שתייה בכדור הארץ.

רגנר לונדברג, אייסלנד, מנהל "Ronning ehf":
התכונה המיוחדת של המשבר הנוכחי היא ירידת יכולת הקנייה ורמת הייצור. ובמה שנוגע למשבר העולמי הבא, הוא יהיה מותנה בחסרון במקורות טבע והיעדר הבנה הדדית בענייני פוליטיקה ודת.

גנאדיי אוסיפוב, מנהל המכון למחקר סוציאלי פוליטי באקדמיה הרוסית למדעים:
ייחודיות המשבר הנוכחי היא באגואיזם מיליארד הזהב, ההרגל להטיל את תוצאות התופעות השליליות על העולם השני והשלישי.

חיימה פוסואלו מונפורט, ספרד, עיתונאי, מחבר הספר "תוכנית מונפורט":
בפרספקטיבה לטווח הארוך יהיה רעב כרוני ומחלות, הפחתת כמות העשירים וגדילת כמות העניים. לא תהיה שום ארכיטקטורה פוליטית חדשה, יישארו אותם העקרונות האופרציוניים של הסכמי ברטון ווד. כל משא ומתן ייעצר לזמן מה.

סוארן טרואלס לונד, דנמרק, מנהל:
הסיבה הישירה למשבר הבא תהיה חוסר בייצור תעשייתי וביצוא ויבוא, מה שיביא לידי עוני ואבטלה.

מרטינה סואוצ'קובה, צ'כיה, מפקחת תוכנית האו"ם יוניידס:
מחיר הנפט עולה כשהוא מעלה את עלות התוצרת בכל העולם, והוא יהיה הסיבה לקשיים הכלכליים במדינות המתפתחות. אנחנו ניתקל במחלה סופנית נוספת שתתפשט באותה מהירות כמו שפעת החזירים.

בקי אורטיס, קולומביה, יועצת ארגון תוצרת המזון והחקלאות של האו"ם:
הסיבה למשבר הבא תהיה המחסור מזון, בגישה למים והפער בין עשירים לעניים.

לפי דעתם של משתתפי התחקיר, המשבר הנוכחי מראה את הכישלון של מודל הקפיטליזם ואת הניסיונות להפיץ אותו לעולם המתפתח. לפי תחקיר המומחים העולמיים כתוצאה מהמשבר הבא יתרחש שינוי בתמונת העולם.

לאבולוציה של העליונות העולמית של מדינות- מנהיגות, היה הגיון אבולוציוני: יצוא של כוחות הנשק, יצוא של תוצרת, יצוא של הון שיש לו משמעות תעשייתית כללית, יצוא של טכנולוגיות תעשייתיות כלליות, יצוא של טכנולוגיות גבוהות. בזמנים שונים המדינות המנהיגות היו בעלות שליטה בלעדית על מוצרי היצוא שסיפקו את המנהיגות. נכון להיום, היצוא של הטכנולוגיות הגבוהות לא יכול להבטיח מנהיגות. כתוצאה מכך נוצר מחסור בהכנסות שהם הצטרכו לכסות בהנפקה נסתרת, כדי למנוע תוצאות סוציאליות לא רצויות עבור הממסד. זה גרם להיווצרות חוסר פרופורציות שגרמו למשבר הכלכלי.

בבת אחת מתרחש חיפוש קדחתני אחר מקור חדש המספק מנהיגות עולמית והכנסה מונופולית. בינתיים אין בהירות, מקור זה יהווה את ההון האנושי, טכנולוגיות חדשות, ומערכות אידיאולוגיות חדשות. כל זאת במקרה שבעשר השנים הקרובות המשאב החדש של העתיד לא ימצא באפשרות החזרה לשרשרת הלוגית הישנה – שימוש בכוח הנשק.

ידיעות קודמות בנושא:
משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה
מה לעשות עם סיכונים גלובאליים?
גלובליזציה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest