דף הבית / כלכלה / המצב הנוכחי של הכלכלה העולמית

המצב הנוכחי של הכלכלה העולמית

דעה: אפשר להעביר כסף מכיס לכיס, אבל זה לא גורם לדבר העיקרי שהוא הופעת מוצרים הנוצרים בייצור בפועל והמאפשרים פעילות נורמלית. החוב הגיע לכאלה מימדים ששום רווח של מגזר עולמי ריאלי לא מסוגל לשמור על יציבות של שוק החוב המנופח. אבל במקום פשיטת רגל של גופים שאינם בר-קיימא וצמצום יצירת חובות חדשים, המכה נוחתת על המגזר הריאלי.

כולם צועקים כיום בגלל הירידה במחירי הנפט, אבל העניין הוא לא הנפט. המדד הכולל של כל הסחורות לשנה ירד ב-34%. מדד התחבורה ("Baltic Dry") יורד כבר שלוש שנים ברציפות, וירד פי 6 פעמים. הייצור הריאלי מצטמצם, ובעקבותיו מצטמצם הסחר הבינלאומי. כל הכסף נצבר בבנקים ללא שימוש, ויוצר סכנה של סככה אינפלציונית. המאבק על הכסף כבר מתפתח בין ארה"ב ואירופה. זרימת הכסף מאירופה לארה"ב הייתה צריך לבוא לידי ביטוי בירידה של שער היורו מול הדולר, אולם אירופה אינה רוצה להפוך לקורבן בשל דחיית נפילתה של ארה"ב, ומעדיפה להשאיר את הפיננסים בשוק החוב שלה ולא בשוק האמריקאי.

לכאורה הישועה מהבעיות של הוצאת שטרות כסף, היא להדפיס עוד דולרים או יורו ובזה לשמור על יציבות למראית עין. אבל המדינה שתעז ראשונה להוציא שטרות כסף (אמיסייה) לפי האינטרסים העצמיים שלה מבלי להתחשב באינטרסים של "השותפים", מסתכנת בלהיות ראשונה שתיפול לסחרור אינפלציוני. אם אירופה תחזיק מעמד בלחץ, אז ארה"ב תקרוס ראשונה. ארה"ב מסוגלת להשפיע על בעיית הפליטים, ואירועי חג המולד בקלן מהווים ככל הנראה חזרה לתוהו ובוהו שיכול לפרוץ באירופה. מחכה לנו אביב לוהט באירופה נגד המדיניות של השלטונות. עימותים עם כוחות הביטחון של הפליטים יכולים להתברר כהרבה יותר מאורגנים ממה שנדמה היום. מה יהיה במקרה כזה עם הפיננסים של אירופה, אפשר רק לנחש.

אני חושב שהיציאה מהמצב הזה אפשרית, אבל במישור אחר לגמרי, הכיוון הוא התארגנות חברתית שתביא להידמוּת למערכת הטבע היחידה. מפני שהמערכת האגואיסטית "העקומה" נמצאת בניגודיות למערכת היחידה של הטבע, אנחנו יוצרים את הסיבה למשבר הכללי. הפתרון לא יכול להיות בשום מישור אחר, אלא רק בתיקון של הקשרים החברתיים, הם צריכים להתחיל להיבנות לא מתוך האגו אלא באלטרואיזם ההפוך לו. על ידי הקשרים האגואיסטיים בינינו, הוצאנו מכלל איזון את מערכת הנהגת העולם הזה, עד כדי כך שאנו מעוררים במערכת ההנהגה כוחות של השמדה עצמית. תיקון מיידי של טבע האדם מהווה את הפתרון הריאלי היחידי. אם אנחנו לא נקבל את דעת חכמת הקבלה, אז מלחמות עולם ייאלצו אותנו להגיע למסקנה הזאת.

 

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest