דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המערכת תלויה בכל אחד

המערכת תלויה בכל אחד

laitman_2008-11-14_7127.jpg

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", אות קכ"א: "כלומר, לא בלבד, שזוכה על ידי התשובה מאהבה שעשה, עד להכריע את עצמו לכף זכות… אלא עוד נמצא, שזוכה ג"כ להכריע את כל העולם לכף זכות.
וכן כאן, נחשב לו לאותו היחיד המשיג את תשובת כל העולם, ממש כמו שמכבר היו זכו ובאו לתשובה מאהבה, והכריע כל אחד ואחד מהם את כף חובותיו לכף זכות, עד שמספיק לו לגמרי, לידע עסקיו ית' עם כל אחד ואחד מבני העולם.
שאפילו אחר שזכה, גם להכריע את כל העולם לכף זכות, מ"מ אל יאמין בעצמו עד יום מותו, ואם ח"ו יכשל בעבירה אחת, יאבדו כל השגותיו וטובותיו הנפלאות תיכף, כמ"ש, וחוטא אחד יאבד טובה הרבה וכו'".

נתבונן בזה באופן מערכתי. במידה שאדם לוקח על עצמו להיות החלק המשפיע, בהשתוקקות שלו להידמות לבורא, הוא עולה בסולם המדרגות הרוחני ובכך הופך לחלק הפעיל, המועיל, הקובע במערכת. לפי מידת הרצון שלו להידמות לבורא, לפי הכלים שלו הוא מגלה שהוא נעשה לחלק החשוב ביותר במערכת, הוא הפך לנציג של הבורא, ל"ממלכת כוהנים וגוי קדוש", לבחינת "ישראל". כולם תלויים בו, כולם נמצאים תחתיו. כזאת השגה מרגיש כל אחד, ואין כאן שום סתירה כי מדובר על מערכת שבה לכל נשמה "כתר" משלה ו"מלכות" משלה, ספירות משלה, שנמצאים בין המשפיע והמקבל.

ולכן כאשר האדם רוכש חשיבות מערכתית, בכך שמשפיע לכל הסביבה כדי לעשות נחת רוח לבורא, הוא פעם אחר פעם "מכריע את עצמו לכף זכות", באופן נסתר, בשלבים, בדרך של פעולות בדידות של השפעה. אז הוא מתחיל להרגיש את המערכת האינטגרלית ואת עצמו שפועל בתוכה בשלמות, בצורה כללית וכוללת. כך יוצא, שבכל הזדמנות הוא מכריע לא רק את עצמו לכף זכות, אלא גם את העולם כולו.

ובהתאם לכך, במקרה של נפילה הוא מאבד את כל "כניסתו" השיטתית, את כל ההשפעה הפעילה על המערכת ו"מאבד טובה הרבה". בעל הסולם מתאר את זה בדוגמה עם בית המלך, הוא עומד על ההר שעליו צריך טפס למעלה. אבל אם אנחנו נופלים לתוך רצון אגואיסטי חדש, בלתי מתוקן, שרק עכשיו התגלה, אז אנחנו "מתגלגלים מההר" ומאבדים את כל מה שהשגנו. מקודם הרצון הזה היה "בסדר", ועכשיו הוא גילה את הרע שמסתתר בתוכו שהוא הרבה יותר גדול ממה שידענו קודם, והרבה יותר מהטוב שהשגנו בכך שעבדנו על עצמנו. הרצון הרע הגדול הזה הוא שזורק אותנו למטה, בכך שמכין את החומר לעלייה למדרגה חדשה הבאה.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 27.03.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מערכת רב תוכניתית
השלישי לא ניתן
להיכנס לקבוצה, בשביל האור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest