דף הבית / משבר עולמי / קיצור תולדות המושגים 'גלובליזציה' ו'כפר גלובלי'

קיצור תולדות המושגים 'גלובליזציה' ו'כפר גלובלי'

photo_rav_gh70_099.jpg .

  1. עמנואל ולרשטיין (נולד ב-1930), סוציולוג אמריקאי: "המערכת הכלכלית העולמית נוצרה כתוצאה ממשבר פיאודלי בסוף המאה ה-15. המערכת הכלכלית קשרה את רוב העולם בקשרים, שביטלו גבולות לאומיים ופוליטיים.
    השוני בין המערכת הכלכלית החדשה לבין המערכת האימפריאלית הקודמת הוא, שהמערכת הכלכלית הקודמת לא הייתה מערכת בין לאומית אחידה.
    האימפריות היו תלויות במערכת הממשלתית, שניהלה הזרמת מוצרים כלכליים מהפריפריה למרכז בעזרת מונופולים כלכליים יחד עם מערכות אכיפה. אימפריות החזיקו גבולות פוליטיים מסוימים, שבמסגרתם שמרו על שליטתן בעזרת בירוקרטיה רב- תחומית וצבא.
    לעומת זאת, התכסיסים של הקפיטליזם המודרני עזרו לכלכלה העולמית להתרחב אל מחוץ לגבולות הפוליטיים של האימפריות. העולם הקפיטליסטי החדש התבסס הן על חלוקת העבודה הבינלאומית, שקבעה את אופן היחסים בין האזורים השונים והן על סוגים של תנאיי העבודה במסגרת כל אזור.
  2. בשנת 1897 תיאר צ'ארלס ראסל בספרו "קרב ארמגדון" את הקונספציה התיאורטית של גלובליזציה.
  3. הביטוי "כפר גלובלי" נטבע על ידי מרשל מקלוהן בספריו "The Gutenberg Galaxy", ו-"Understanding Media" (שנת 1964), בהם הוא מתאר איך כדור הארץ הצטמצם למימדים של כפר בעזרת טכנולוגיות חשמליות והעברת מידע באופן מיידי, ובו זמנית בין מקומות שונים בעולם.
  4. מילון ובסטר: גלובליזציה – להפוך לגלובלי, במיוחד להפוך לכלל עולמי בהיקף ובשימוש. (1944)

פוסטים קודמים בנושא:
ויקיפדיה על גלובליזציה
מהי גלובליזציה?
פוסטים נוספים במדור: המשבר הכלכלי העולמי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest