דף הבית / כלכלה / כסף / המהפכה באיסלנד ולמה לא שומעים עליה בחדשות

המהפכה באיסלנד ולמה לא שומעים עליה בחדשות

דעה: "המהפכה באיסלנד מהווה דוגמא לאופן שבו כלי התקשורת מוסרים לנו מידע על העולם. בשנת 2008, בתחילת המשבר הפיננסי, איסלנד פשטה את הרגל ומאז נעלמה מכלי התקשורת. מדוע?

חמש השנים שעברו הפכו את איסלנד (מדינה שאוכלוסייתה מונה 32,000 איש, ללא צבא) לאחת המדינות העשירות ביותר בעולם. בשנת 2007 היקף החוב של איסלנד היה 900% מהתוצר המקומי הגולמי. המשבר העולמי הפיננסי של 2008 היווה מכה רצינית נוספת. הבנקים פשטו רגל והולאמו, והקרונה איבדה 85% מערכה בהשוואה לאירו. בסוף השנה איסלנד הכריזה על פשיטת רגל.

הקהילה הבינלאומית הלכה והגבירה את הלחץ על איסלנד. בריטניה והולנד איימו לבודד את המדינה. קרן המטבע הבינלאומית איימה למנוע מהמדינה כל סיוע, והממשלה הבריטית איימה בהקפאת החסכונות והחשבונות השוטפים של האיסלנדים.

ראש הממשלה סירב לאשר את החוק שהיה הופך את אזרחי איסלנד לאחראיים על חובות הבנקאים האיסלנדים, ובשנת 2010 הוא ערך משאל עם. 93% הצביעו נגד תשלום החובות. קרן המטבע הבינלאומית הקפיאה את מתן האשראי בצורה מיידית.

האיסלנדים החליטו לאמץ חוקה חדשה שתשחרר את המדינה משליטת הפיננסים הבינלאומיים והכספים הווירטואליים. העם האיסלנדי כתב את החוקה החדשה דרך האינטרנט, נערכו עליה ישיבות און-ליין, שבהן האזרחים כתבו את הצעותיהם וראו כיצד החוקה שלהם מקבלת צורה.

היום ליוונים, לאיטלקים, לספרדים ולפורטוגלים אומרים שהפרטת הסקטור המדיני שלהם היא הפיתרון היחיד. אבל כדאי שיביטו על איסלנד – על הסירוב שלהם להיכנע לאינטרסים של המדינות האחרות, כאשר המדינה הקטנטנה הכריזה בקול רם וברור שהעם שלה סוברני – וניצחה!

לכן איסלנד לא מופיעה בחדשות".

ידיעות קודמות בנושא:
אפשר ללכת בדרך אחרת
התשובה לכלי התקשורת: כלי החינוך
מדוע התקשורת מנסה להשתיק את המחאות בארה"ב ובבריטניה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest