דף הבית / משבר עולמי / הכאוס המהפכני של העולם החדש

הכאוס המהפכני של העולם החדש

דעתו של סרגיי קרגנוב, דיקן הפקולטה לכלכלה עולמית ולפוליטיקה במכון למחקר של "בית הספר הגבוה לכלכלה": "המצב בכדור הארץ הופך להיות יותר ויותר מדאיג. מתבצעת במהירות רבה חלוקה מחודשת של הכוחות בכלכלה ובפוליטיקה. מתפתחת תחרות חריפה על משאבי הטבע, המזון והשטחים.

נחלשים המוסדות הבינלאומיים לניהול גלובלי שנוצרו אחרי מלחמת העולם השנייה: האו"ם, קרן המטבע הבינלאומית, נאט"ו. האיחוד האירופי חווה משבר.

המשבר הנוכחי הוא תוצאה של תאוות הבצע. נעלם הקפיטליזם הפוריטני, המבוסס על חסכנות ועל מוסר עבודה גבוה.

המרשמים וההסברים הקודמים אינם עובדים. אבל הם לא מוותרים עליהם, ומעמידים פנים שהם יודעים מה שהם עושים.

הגלובליזציה דורשת ניהול גלובלי – אבל הוא לא מציאותי, והחברה פונה למדינה. אבל היא כבר לא יכולה לנהל את התהליכים, ונותר רק לתלות תקוות בכוח הצבאי.

אל הכאוס הגיאופוליטי מתווספת הערבוביה של המהפכות החברתיות והזעזועים, "האביב הערבי", שאותו מיהרו לכנות "מהפכות דמוקרטיות" – הופך אל מול עינינו ל"חורף" של משטרים אוטוריטריים באותה המידה, אבל גם אסלאמיים ועוד פחות יציבים.

גל המחאות החברתיות במערב צובר תאוצה, כתוצאה מהגידול בחוסר השוויון החברתי, וכן כתוצאה מכך שמיליוני מקומות עבודה עברו לאסיה החרוצה והזולה.

הרווחה צונחת. המשבר הכלכלי הופך את החיים באשראי לבלתי אפשריים. האמריקאים והאירופאים התחילו להבין שהם וילדיהם לא יחיו טוב יותר, אלא רע יותר.

מתחיל משבר בדמוקרטיה המערבית. ישנו פחד מפני התדרדרות חדשה אל הטוטליטריזם – הקומוניסטי והפשיסטי. הם נולדו בחברות שאיבדו את המורל במלחמה. אבל איך אפשר למנוע את המלחמה…?"

ידיעות קודמות בנושא:
האבולוציה של העולם הגלובלי
דעות על טבע המשבר והעתיד שלנו
הבעיות של הסדר העולמי החדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest