דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הייחודיות של תוכנית האבולוציה

הייחודיות של תוכנית האבולוציה

שאלה: תוך כדי התפתחותו, כדור הארץ עבר הרבה מאוד שלבים ורגעי משבר. ההיסטוריה שלו מורכבת מתקופות שונות: היווצרות הקרום המוצק, פעילות געשית, עידני קרח, הכחדת מינים שלמים, וכן הלאה.

כשמסתכלים על התהליך העצום הזה, יש הרגשה שכדור הארץ הכין את עצמו במשך מיליארדי שנים לתנאי יצירת החיים והאנושות. כפי שאישה מכינה את עצמה ללידה, כשבתוכה מתפתח העובָּר.

מה אנחנו יכולים לשאוב מתוך תהליך ההתפתחות של כדור הארץ? האם זה נכון שהדרך הארוכה הייתה מיועדת עבורנו, בני האדם?

תשובתי: נכון, כדור הארץ עבר תקופות גאולוגיות ארוכות ביותר. תהליך ההתקררות נמשך מיליארדי שנים. ההצטברות של החום והלחצים בתוכו היו "מתפרצים" מתוכו שוב ושוב, עד שהקרום שנוצר "סגר" אותם בסופו של דבר בתוך מעמקיו. ה"קרום" הדק מאוד הזה, שתחתיו בוערת אש, הפך לבסיס להתפתחות החיים. לכן, אנחנו יושבים על חבית של חומר נפץ. ויחד עם זה, נוצרה מעליו אטמוספרה שבלעדיה היצורים החיים לא היו יכולים להתקיים.

בתנאים קיצוניים ומיוחדים כאלה נולדו והתפתחו החיים על פני כדור הארץ. הכוחות המנוגדים העצומים בונים בסופו של דבר הרמוניה, איזון, התאמה לפי פרמטרים רבים שאפשרו את התפתחותן של צורות חיים ראשונות בדרגת הדומם לפני מיליארדי שנים.

התהליך הזה, כשלעצמו, מעניין מאוד: מדובר על תוכנה חדשה מיוחדת שפועלת בחומר ומפעילה את חלקיו כדי שיתחברו מחדש, יתחלקו, יתקרבו ויתרחקו, ויעצבו יצורים חדשים יותר ויותר מורכבים.

אנחנו ניצבים בפני בעיה, והיא, באיזו גישה לתמוך: מדעית או דתית? האם התוכנה הזאת פועלת מלמעלה או שהתוכנה מוטבעת בתוך החומר שמחפש אחר פתרונות אופטימליים בכל מצב, בכל רגע של קיומו?

האמת היא, שאין הבדל עקרוני בין התפיסות, זה היה רק מאבק "פוליטי" ביניהן. היום אנחנו כבר רואים, שלא משנה באילו הגדרות משתמשים, לא משנה אם אנחנו מדברים על הטבע או על אלוקים, ברור שהכול מתקיים בהתאם לתוכנה האופיינית לכוחות הטבע שפועלים בתוך החומר.

שום דבר לא מופיע סתם כך, שום דבר לא קורה פתאום ולא מתפתח בעצמו. ומצד שני, הטבע לא מחפש בתוך אלפי ומיליוני הבימויים נושאים אבולוציוניים נכונים וכיוון נכון של פעולה משותפת. הנחות דומות אינן עומדות במבחן הזמן.

לכן, חייבים להודות בכך, שכבר קיימת בטבע תוכנית התפתחות שמכתיבה את מהלך ההתפתחות מדרגת דומם, לדרגת צומח, חי ואדם וגם אחריו, כי אנחנו עדיין לא הגענו לסיום וגם מאיתנו צריך להתפתח משהו. נכון להיום, אנחנו נראים בעייתיים וחסרי תקווה, ובכל זאת, יהיה המשך.

בטבע הדומם, צומח וחי אנחנו רואים התפתחות החומר: רצונות, מחשבות, כוונות, והכוחות השכליים שבתוך החומר, בתוך הבריאה, נמצאים כל הזמן בהתפתחות ומובילים את החומר לצורות יותר ויותר מורכבות: מיצורים חד תאיים הפשוטים ביותר, עד ליצורים יותר גדולים ויותר מורכבים.

תוך כדי תהליך ההתרבות, התאים מתחלקים לפי סוג פעולתם, מרכיבים איברים שונים. כמובן, שזה דרש התפתחות של שנים רבות, אבל כתוצאה מההתפתחות נוצר והתחיל להתפתח הצומח. ואז התחילה לפעול תוכנה מיוחדת והיא הולידה צורת חיים בדרגת חי.

בהתאם לזה קיימים מעברים בין הטבע הדומם לצומח, בין הצומח לחי ובין החי לאדם.

כל התהליכים הללו למעשה נמשכו מיליוני שנים. ההתפתחות הייתה תמיד בכיוון החיבור בין יותר ויותר חלקים וחלוקתם לפי תחום הפעילות, לפי תכונות, לפי תפקידים שונים. כך התָאים עיצבו את איברי הגוף: מוח, לב, כבד, עצמות, גידים, בשר, עור וכולי, חלקים שונים מתוך השלם.

הם הרכיבו מערכות מורכבות ביותר שנמצאות בקשר רבגוני ביניהן וכל זה כדי לשמור על החיים בתוך הגוף. ובנוסף לכך, האדם הוא בעל מודעות, רגש ושכל המאפשרים לו לחוות הרגשות עמוקות ולגלות את העולם.

מכאן נובעת השאלה: לשם מה כל זה נחוץ? מה הייעוד של היצור הנפלא שרוב הפעולות המתרחשות בו נשארו תעלומה ומסתורין? לשם מה הטבע יצר יצורים כל כך מורכבים?

בינתיים אין תשובה, כי אנחנו עדיין לא רואים את מטרת הבריאה, את תכליתה. אבל כל ארבע הדרגות: דומם, צומח, חי ומדבר ניצבות אל מול עינינו בצורת היקום, כדור הארץ והחיים עליו.

נוסיף גם, שהאדם שייך לעולם החי מבחינה פיזיולוגית בהבדל אחד, שהוא מתפתח מדור לדור ובהתאם לזה משנה את סביבתו.

כנראה, שבהמשך אנחנו נכיר את התוכנה הטמונה בתוך הטבע תוך כדי שהיא תתממש על האדם ותביא אותו לשלב הבא. הרי בינתיים אנחנו לא רואים שום מטרה שלמענה היה כדאי לפתח את הכול, החל מיצירת היקום.

על כל פנים, סיכום המחקרים שלנו, עד כמה שאנחנו מבינים את תוצאותיהם, אינו מאפשר לנו לשייך את התהליך הזה ל"טבע העיוור". להיפך, כל יום אנחנו מבינים יותר ויותר שהכול נמצא בהשגחה מדוקדקת של תוכנת הטבע הכללית.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 309, 02.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הטבע, זה אחדות
סגורים בין שני כוחות
האם אפשר ללמוד לראות את העתיד? 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest