החידוש הראשון

הרב"ש, "דרגות הסולם", מאמר 932, "חידוש הראשון": "כל החידושים מתחילים רק אחרי שהאדם זוכה לצאת מקבלה עצמית. וזה עניין שאסור ללמוד תורה את עכו"ם, כי בזמן שהאדם הוא במצרים, הוא לא יכול להיות יהודי, כי הוא משועבד לפרעה מלך מצרים. ובזמן שהוא עבד לפרעה, הוא לא יכול להיות עובד ה'.

וזה עניין "כי לי בני ישראל", עבדי הם, ולא עבד לעבדים. כי בזמן שהאדם הוא עובד את עצמו, הוא לא יכול להיות עובד ה', כי אי אפשר לשמש שני מלכים בבת אחת. ורק לאחר שהאדם יוצא ממצרים, היינו מקבלה עצמית, אז הוא יכול להיות עובד ה'. ואז הוא מסוגל לזכות לתורה. היוצא מזה, כי החידוש הראשון הוא יציאת מצרים".

אדם ששורה ברצון האגואיסטי שלו, נקרא "גוי". אדם שמתעלה מעל לרצון האגואיסטי שלו, כלומר יוצא ממצרים, נקרא "יהודי", מפני שהוא משיג איחוד עם האור, עם הבורא.

האדם יכול ללמוד תורה, כלומר את דרכי ההשפעה, רק לאחר ההתעלות, לאחר שיצא ממצרים. ולכן נאמר שאסור ללמד את עכו"ם תורה. "אסור" פירושו אי אפשר. הרי כל עוד אתה נמצא ברצון האגואיסטי, אינך מבין שום דבר ברוחניות, ואין לך כל סיכוי להגיע אליה. אינך יכול ברצונות ובמחשבות שלך לאחוז בקצה של שום חוט שנמשך מהעולם הרוחני.

נחוצים לך אמצעי עזר, ורק כשאתה משתמש בהם בצורה נכונה, אתה משיג את הרצוי. ולכן כל החידושים, כל השינויים הרוחניים, אפשריים רק לאחר היציאה ממצרים, כלומר מתוך האגואיזם. ועד אז, לא ניתן להבין שום דבר. עד אז אנחנו נמצאים בחושך מוחלט ויכולים ללכת רק בעיניים סגורות, בהתאם לעצות המקובלים.

זה כל מה שנשאר לנו, להבין עד כמה העולם שלנו מנוגד לרוחניות. כדי לצאת מהחושך אל האור, לא יעזור לנו סיבוב פרסה של 180 מעלות. הרי החושך שלנו הוא חושך מצרים, שמתוכו אין כיוון אל האור. רק בהדרגה, באמצעות פעולות נכונות, אנחנו מגיעים לרצון הנכון. ועל אף שגם הוא אגואיסטי, אנחנו נוכל, בזכות השפעת האור, לצאת ממצרים אל הכוונה "לשמה" האלטרואיסטית.

מדובר על מצבים שונים לחלוטין. אדם שנמצא בעולם התחתון, כלומר במצב האגואיסטי, בכוונה על מנת לקבל, אינו מסוגל להבין את המחשבות והפעולות של אלו שמונָעים על ידי ההשפעה. אחד אינו נוגע בשני, אלה תוכניות שונות לגמרי, שאינן מצטלבות ביניהן בשום דבר.

הרי ביחס לעולם הרוחני, העולם שלנו אינו קיים. הוא מתגלה רק בדמיונו של האדם, כמציאות מדומה ומקדימה, שנחוצה לצורך הכניסה למציאות הרוחנית, המציאות היחידה שקיימת. כל מה שנראה ומצטייר לנו כאן, דומה לחזיונות של אדם ששוכב מחוסר הכרה.

וכל החידוש, כל ההשגות והחישובים האמיתיים, מתחילים מהיציאה ממצרים.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 12.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קצת יותר רצינות בארגז החול!
זו עדיין לא תורה
לשנות תפיסה

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/865BC

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest