דף הבית / חינוך, ילדים / החבל מתהדק על צוואר אירופה

החבל מתהדק על צוואר אירופה

מאמר דעה של B. Kagarlitskij, מנהל המכון לגלובליזציה:

המשבר הנוכחי נוצר על ידי פעולות אנטי-משבריות, אותן נקט האיחוד האירופי במשך 3-4 השנים האחרונות. הכלכלן קייס הסביר בשנות ה- 30 של המאה ה- 20, שהמדיניות של הממשל צריכה להיות מכוונת ליצירת זרם נגדי שמכבה את המשבר. אבל גישה זו נדחתה, כיוון שהיא לא רווחית לבעלי ההון ולשוק.

קייס הציע להוציא כסף על תוכניות סוציאליות, השקעות, על פיתוח התעשייה, בניית תשתיות, מדע, חינוך, כדי ליצור מזה מחזור השקעתי חדש. זאת אומרת, שכספים רבים שנלקחים מבעלי ההון הגדולים (מיסים, הלאמה, הפקעה) מכוונים לתחום החברתי ומעוררים התפתחות כלכלית.

הדוגמא של קייס: בואו נחפור בור, נשים בו בקבוקים עם כסף ונכסה אותם. לאחר מכן ניתן לבעלי העסקים רישיון לפיתוח הבור הזה. תוך כדי התהליך יוזמנו מכשירי בנייה רבים, יועסקו פועלים, ייבנו כבישים וייווצרו תשתיות. ועד שיחפרו את הבור הזה, באותו המקום כבר תיווצר עיר שתלך ותתפתח.

בדוגמא של קייס, יש לקחת את הכסף מבעלי העסקים ולתת אותו לחברה, ואילו החברה יוצרת ביקוש שיביא לכך שבעלי העסקים יקבלו הזמנות.

היום מציעים את ההיפך: ניקח כסף מהחברה, ניקח משאבים מדיניים וניתן אותם לבעלי העסקים הגדולים, כדי שהם יכסו על הפסדיהם.

התוצאה: החברות הפסיקו להפסיד, כיוון שהממשלה הזרימה לשם כסף, אבל לתושבים הכסף נגמר. וכדי לתמוך בעסקים הגדולים נאלצים לקחת יותר ויותר מהתושבים, זאת אומרת לקצץ בתוכניות הסוציאליות. כתוצאה מכך, הביקוש קטן עוד יותר, בעלי העסקים שוב פונים לממשלה לקבלת עזרה, הממשלה שוב לוקחת מהאזרחים, וכתוצאה מכך אירופה שקעה במשבר עוד יותר גדול מאשר המשבר שבו היא נלחמה.

ארה"ב יכולה פשוט להדפיס כסף. אבל אם האיחוד האירופי יתחיל להדפיס שטרות, האירו יאבד את מעמד המטבע החלופי, ואז יגיע הסוף של פרויקט האירו.

בינתיים גרמניה חיה על חשבון חניקת התעשייה של מדינות האיחוד האחרות. היוונים לוקחים הלוואות כיוון שהתעשייה שלהם סגורה והם קונים הכול מהגרמנים. ואיך הם יכולים לקנות אם הם לא מייצרים שום דבר? הם יכולים רק לקחת הלוואות מהגרמנים. זאת אומרת, הם לוקחים הלוואות מהגרמנים כדי שהכלכלה הגרמנית תוכל להמשיך לעבוד.

אבל המצב הזה לא יכול להימשך לנצח, והיום אנחנו צופים צמצום של כל המערכת, עד שלא נגיע למצב שבו האיחוד האירופי יתפרק או שיאלצו לבטל אותו.

התייחסותי: הבעיה היא הרבה יותר עמוקה – היא לא כלכלית ואפילו לא חברתית, אלא רוחנית, זאת אומרת שניתן לפתור אותה רק על ידי שינוי טבע האנשים מ"לקחת" ל"לתת". ועד שלא נכיר ולא נממש זאת, המשבר יימשך ויעורר בנו את הצורך להבין את מהותו.

ידיעות קודמות בנושא:
הפרדוקס של המשבר
האיחוד האירופי על פרשת דרכים
האם אירופה "גוססת"?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest