דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הדינמיקה של התפתחות האנושות

הדינמיקה של התפתחות האנושות

כשאנחנו לומדים את הפסיכולוגיה של האדם ומקומו בתוך התמונה הכללית של הטבע הדומם, הצומח והחי, אז אנחנו רואים את החוקים ולפי החוקים האלה צריכים להתקדם. אנחנו חלק מהטבע, התוצאה של ההתפתחות שלו. אנחנו לא נמצאים מחוצה לו.

הפסיכולוגיה זה מדע על התנהגות האדם, שזה גם חלק של חוקי הטבע. הפסיכולוגיה היא חלק מאוד חשוב, אף על פי שהוא קיים קצת יותר ממאה שנים. אבל באמת רק לפני כמאה שנים אנחנו התחלנו להרגיש שיש לנו יכולת להתפתח בצורה מיוחדת, אישית, הכרתית, הבנתית, מהיכן באתי, מי אני, כיצד אני מתייחס לאחרים ומדוע אני מתייחס אליהם כך.

לפני כן רק היו כותבים ברומנים, בספרים, על איך האדם מתנהג. אבל לפני מאה שנה, למעשה לא מזמן, התחילו לחקור מה הסיבה שהאדם מתנהג דווקא כך, מהיכן נובעת ההתנהגות שלו. זה כבר מצריך ללמוד את החוקים על האדם. לכן כל כך חשובה הפסיכולוגיה, כי היא עוזרת לי להבין מי אני, מי האחרים, ואיך אני יכול לבנות בינינו חיים מאושרים.

אם אנחנו כמשפחה חיים בחדר אחד שנקרא כדור הארץ, תלויים זה בזה, אז אין ברירה, אנחנו צריכים להגיע להסכמה. והפסיכולוגיה עוזרת לנו לבנות את שלום הבית. זה נקרא הידיעה של חוקי הטבע.

חוץ מזה, יש חוקים ברמה של הטבע הדומם, שמדע הפיסיקה מתעסק בהם, יש חוקים של הטבע הצומח – הביולוגיה, הבוטניקה, וישנם חוקים של הטבע החי – הזואולוגיה. כל אלה הם חוקים של התנהגות הטבע ברמות הדומם, הצומח והחי, איך מתנהגים חלקיקים יסודיים, מולקולות, תאים, גופים, איך הם משתפים פעולה זה עם זה וכו'.

ובפסיכולוגיה אנחנו לומדים על התנהגות האדם, שהיא המדע על טבע האדם. והטבע דורש מאיתנו לפי ההתפתחות שלנו.

כשאנחנו מסתכלים איך ילדים גדלים, אז אנחנו יודעים איך הם צריכים להתפתח משנה לשנה. מה מתפתח בהם? הטבע שלהם. אנחנו יודעים מה ילד צריך לדעת לעשות בגילאים שנה, שנתיים, שלוש וכו'. כל שנה האדם מתפתח איך שהוא: בהבנה, בהכרה, בהתנהגות, מתפתח מבחינה פיזית, פיסיולוגית, פסיכולוגית, מנטלית. וזה נקרא חוק התפתחות הטבע.

זה חוק, מפני שאנחנו יכולים להגיד שילד בגיל שנתיים צריך להיות במשקל מסוים, גובה מסוים, שיהיו לו כישורים מסוימים. ובגיל שלוש הוא ידע כך וכך. מהיכן אנחנו יודעים כיצד הוא ייראה בגיל שלוש? אנחנו מכירים את חוק ההתפתחות, הדינאמיקה, התהליך. זה נקרא חוק הטבע. אנחנו לא יכולים כאן לעשות משהו אחר, מפני שההתפתחות הזאת טמונה בתוך האדם.

אנחנו לומדים את חוקי הטבע, אנחנו חלק מהטבע. בתוכנו יש איזה מנוע שמפתח אותנו, כל אדם במשך 70 שנות החיים שלו, וכולם ביחד במשך כל ההיסטוריה. אם נסתכל אחורה, אז נוכל לנתח מדוע התפתחנו דווקא כך משנה לשנה, מתקופה לתקופה, מה היה הכוח המניע שלנו, מה התרחש.

פה אפשר לעשות מחקר שלם על ההיסטוריה של האנושות. לא רק מתי ואיפה קרה משהו, אלא מדוע זה קרה, על ידי מה. האנושות היא כמו תינוק שמתפתח לפי חוקים מסוימים של הטבע.

אם אצל בעל חיים נולד גור קטן, אז אני יודע כיצד הוא צריך להתפתח. ואם אני לא יודע, אז אקח אותו למומחה שיודע, לווטרינר. כל זה נקרא ידיעת חוקי הטבע.

וחוקים כאלה ישנם בחברה האנושית, הם נקראים סוציולוגיה. הכול מסודר לפי חוקים. אנחנו פשוט לא יודעים ולא מבינים אותם היטב, כל המדעים האלה חדשים מאוד. אבל לפי ההתקדמות שלנו אנחנו רואים שהכול מתקיים לפי חוקים קפדניים בכל דבר.

בתוך המין האנושי טמונה התפתחות פנימית, חברתית, לפי נתונים פנימיים נקבע איך הוא יתפתח, איך יבנה את החברה שלו, יבנה את עצמו. והזמן שפועל על הנתונים הפנימיים האלה מפתח אותנו בצורה כזאת.

אם תיתן לילד אוכל ותטפל בו, אז הוא יתפתח משנה לשנה. האם האוכל מפתח אותו? לא, האוכל הוא רק אמצעי שבעזרתו מתפתחים הגנים הפנימיים, שמביאים אותו להיות אדם.

כשילד מתפתח מטיפת זרע, אז לא קורה שום דבר מקרי. מראש ידוע שמטיפת הזרע הזאת אחר כך יתפתח הגוף שייוולד ויהיה אדם. כל זה בא מתוך גנים אינפורמטיביים, שבתוכם נמצאים נתונים מסוימים שמתפתחים על חשבון המזון החיצון. וכל זה קורה לפי חוקים.

אותו הדבר אנחנו רואים בהתפתחות החברה האנושית.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 1, 27.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
היקום של חוכמה אינסופית
המסקנה מהשיעור הראשון
מוכרחים ללכת בעקבות חוקי הטבע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest