הגילוי הוא ברגש

כנס סנט פטרבורג, שיעור מס' 1

שאלה: אני תמיד הסתכלתי על העולם דרך השכל וההיגיון. והיום בישיבת החברים אני התחלתי לקלוט הרבה דרך הרגש וחשבתי שאני משתגע. מצד אחד, אני רוצה לשמור על הרגשות שקיבלתי בכנס, ומצד שני, אני חושש ממה שיכול לקרות לי בהמשך …

תשובה: כאשר הקשבתי לך, אני נזכרתי בעצמי. אני גם נהגתי לתפוס את העולם רק דרך החוקים. אני עדיין כזה, כך נבראתי. אני חייב לראות את המערכת ואת חוקיה, כיצד היא מורכבת, איפה הכניסה, היציאה, הנוסחה שלפיה המערכת פועלת, ההפרעות, הטיפול בהן, וכן הלאה. לפי הטבע שלי אני אדם כזה.

כשהתחלתי ללמוד את חכמת הקבלה, אני גם עסקתי רק במערכת. לפני שהגעתי לרב"ש, אני ארבע שנים עסקתי בחכמת הקבלה: למדתי את מערכת הבריאה, ה"עולמות", ה"פרצופים", ה"ספירות" … וחוקים מדויקים!

וכל מה שקשור לרגשות הנחתי בצד. לא יכולתי אפילו לפתוח את הספרים האלה. הם נראו לי כספרות יפה לנשים עם רגשות ממותקים. אני לא הייתי מסוגל לתפוס את זה! ואפילו לא יכולתי לקשור בין הדברים, הרי, היה כתוב שזה מדע. לא היה ברור לי הקשר ביניהם.

אני זוכר את הדאגות העמוקות שלי. אבל אני פשוט הנחתי אותן בצד, כאילו הן לא קיימות. כפי שאנו אומרים בדרך כלל – "לא מאמין בזה". וזה הכול. אני עוסק רק במה שאני יכול.

אבל כשהתחלתי ללמוד אצל הרב"ש, אני ראיתי איך זה משתלב אצלו. אנחנו למדנו את המערכת בצורה רצינית: אני שאלתי, והוא ענה – הכול ברור, בצורה מתמטית, לפי היגיון ברזל, הרי, אנחנו למדנו את הפיזיקה של שני הכוחות.

בעיקרון, מה יש כאן? שני כוחות הפועלים באינטראקציה ביניהם לפי חוקים מדויקים. כפי שנאמר, זו היא מערכת של כוחות שמשתלשלים מלמעלה למטה לפי חוקים ברורים, שמטרתם היא גילוי הבורא לנברא בעולם הזה. כלומר, זוהי מערכת. וזהו.

יש שלד כלשהו, יש מכאניקה וכוחות שפועלים דרך המכאניקה הזאת על האדם, כדי שדרך המערכת הזאת הוא יבין את הכוח שפועל בה. לי זה היה מאוד ברור ודיבר אליי בהתאם למבנה הפנימי הטבעי שלי. וזה התאים גם למקצוע שלי. אני דווקא בחרתי בו, מפני שהתפיסה המערכתית הייתה קרובה לי.

אבל לאחר שלמדתי עם הרב"ש פתאום קלטתי שהוא מדבר על רגשות, ולא יכולתי להבין איך זה קשור. הגילוי – זה השכל! והוא אומר: "הגילוי הוא ברגש." הסתכלתי עליו בנאמנות כמו כלב על בעליו, אבל לא הבנתי מה הוא רוצה ממני. הוא דיבר, ואני הנהנתי. הוא שאל, "זה ברור?", עניתי לו: "ברור."

זה נמשך זמן רב. אני לא הבנתי מה רוצים ממני! אילו רגשות? טבלאות, גרפים, שרטוטים, אני שואל אותו, והוא עונה. אבל איך הרגשות קשורים? אין לי אותם.

ורק אחרי שנתיים או אפילו שלוש שנים, כאשר התחלתי להבין שהחומר זה הרצון, הגיעה ההרגשה. את זה אני בכלל לא יכולתי להבין: מה זה אומר "חומר זה רצון"? – חומר? – כן. – עובד?- כן. רצון? זה פלוס ומינוס. ואיפה הוא בך? אני לא יכולתי לחבר את מה שכתוב לעצמי, לרגשות שלי.

ואז התחלתי להבין שזה באמת לא ניתן לחבר עם הרגשות שלי, כי אני "בהמה". וכאן מדובר ברגשות אחרים, ברמה הרבה יותר גבוהה. מדובר ברגשות של השפעה וקבלה, שאינם קיימים בי ובשבילי, כמו עכשיו, אלא ברגשות שמנותקים ממני דרך "צמצום א'" ופועלים מחוצה לי. השפעה וקבלה הן שם, לא בי, אלא בזולת..

כלומר, אני צריך לבודד את עצמי ולהתחיל כל הזמן לחשוב על הזולת: בו קבלה, ובו השפעה, ואיך המערכת שלי פועלת באינטראקציה עם המערכת שלו. ופתאום זה התחיל להתחבר אצלי כחלק רגיל של המערכת. וזאת מפני שאני התנתקתי מהתפיסה שהעולם הוא בי. עכשיו "העולם שבי" זו ההרגשה העצמית שלי מחוצה לי, בתוך האחרים.

ואז נהיה לי יותר קל, כי אלה לא רגשות ארציים שהתבלבלתי בהם כל הזמן. זוהי שיטה אחרת, מערכת יחסים שונה. היא מנותקת ממני, ואני שם מחסום ומתחיל לבנות אותה מחוצה לי תחת השליטה של הרגש והשכל. והרגשות האלה יוצאים לא מהלב שלי, אלא מהכוונה המדויקת לצאת מעצמי ולהרגיש את עצמי בתוך הזולת.

כשהתייצבה בי התמונה הזאת, אני התחלתי להבין על מה מדברת חכמת הקבלה. אני זוכר כמה קשה היה לי להגיע לזה, כיוון שאני חושב שהייתי יותר נוקשה מכם. אבל, מצד שני, זה היה כזה תענוג, פתיחה חזקה מאוד. זה מפתיע שכל הזמן דחפו לזה אדם קשוח ואנוכי כל כך כמוני.

לכן, הדבר החשוב ביותר, זה להבין שחכמת הקבלה מדברת "מחוצה לי", "מהצד ההפוך של עורי". ואני תיארתי לעצמי מצב שונה לגמרי, כאילו אתה לוקח, למשל, תפוח ומתחיל לקלף אותו. אז גם אני תיארתי שאני צריך לקלף מעצמי את הקליפה, ואז אני ארגיש את העולם.

מתברר שהדבר הוא לא כך. אתה צריך לצאת החוצה ולהרגיש את הכול מחוצה לך, רק באחרים – איפה שאתה נמצא באמת. והגוף שלך נשאר בהמי, הוא גם מתקיים כמו בהמה. ואתה מתעסק רק בזה שאתה חי באחרים – שם הרגשות שלך, השכל שלך, ה"כלי" שלך…

מתוך שיעור מס' 1 בכנס סנט פטרבורג, 12.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אותן המילים, רק מקולפות מקליפה
רגש רוחני
השלמות היא בחיבור של השכל והרגש

One comment

  1. מרתק !

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest