דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האקולוגיה מתחילה באדם

האקולוגיה מתחילה באדם

בעל הסולם, מאמר "השלום": "כי המטרה נבנית בלי ספק על כל חוקי הטבע ביחד אחד לא נעדר. ונמצא אשר המקלקל חוק אחד הרי קלקולו פוגע ומזיק במטרת התכלית אשר הציב השי"ת, ולכן יענישהו הטבע. ולפיכך, גם אנו ברואי השי"ת אסור לנו לרחם עליו, כי חוקי הטבע הוא מחלל ומטרת השי"ת הוא בוזה."

אנחנו חיים בתוך מכלול של כוחות, של חוקי הטבע. מתוך העולם אין סוף, ספֵרה אחר ספֵרה, שכל אחת יותר קטנה מהקודמת, הן סוגרות את המרחב הרוחני כדי לבנות במרכזו את העולם הזה, את המקום שבו יש לאדם בחירה חופשית ומשם הוא יכול להתחיל את דרך התיקון שלו.

אם אנחנו לא שומרים על החוקים הפועלים בתוך אותן הספֵרות הללו: ה"עולמות הרוחניים", ה"ספירות", ה"פרצופים", אז כיצד אנחנו יכולים לעלות עד לדרגת הבורא? העלייה אפשרית רק על ידי קיום מצוות, או במילים אחרות, על ידי שמירה על חוקי הטבע. זה היינו הך.

כאן לא מדובר על חוקי הטבע הגשמי, כריתת עצים וייבוש נהרות, זיהום, והרס הטבע הדומם, הצומח והחי. אלא העיקר הוא שאנחנו צריכים להתחיל להתאזן עם הטבע הרוחני, עם ההשפעה והאהבה שמתקרבת אלינו.

בעבר, עד שהגענו לשלב של תיקון עצמי, לא הייתה לנו יכולת להרוס את הטבע. עד למאה התשע עשרה ואפילו עד המאה העשרים, אנחנו השתמשנו בו בלי לגרום נזק, בלי להפר את האקולוגיה. אבל אחר כך הבורא התקרב לעולם, כדי להראות לנו שהעולם גלובלי, שהכול קשור בין כל דרגות הטבע עם דרגת ה"אדם". ועכשיו על האדם קודם כל לתקן את עצמו.

הפתרון הוא לא להגביל או להמעיט בניצול הטבע הדומם, הצומח והחי. אלא מדובר בתיקון האדם בדרגתו. על ידי זה הוא מתקן את היחס בין כל היתר וגם בין כולם לבורא. כך אנחנו עולים "מאהבת הבריות לאהבת ה'".

בוודאי שקיימים הרבה חוקים הקשורים לטבע הדומם, הצומח והחי, אך "עבודת ה'" שלנו היא להידמות לבורא. כיוון שאחרת, אם לא נתקן את דרגת המדבר שלנו ואת היחס שלנו כלפי הבורא, אנחנו לא נדע כיצד צריך להתייחס לטבע. כאן חייבים לתקן את האגו שלנו. אנחנו לא נוכל להכתיב לאנשים את חוקי ההתנהגות בכל מצב נתון ולערוך קווים מנחים ברורים לכל המקרים. בלתי אפשרי להכתיב לכל אדם כיצד עליו להתנהג מהבוקר עד הלילה כדי לבנות יחסים נכונים עם הטבע הדומם, הצומח והחי, עם הסביבה.

רק אם האדם יתקן את עצמו בתכונת ההשפעה, ב"ואהבת לרעך כמוך", במידה כזאת הוא יתקן גם את הקשר שלו עם הטבע מסביבו. ואז כל הדרגות בטבע יתכללו בו ויתקנו על ידו.

הן בעצמן אינן מסוגלות להיתקן. יש בהן המון קלקולים, ונכון להיום, אנחנו לא יודעים מהן צורות התפקוד הנכונות שלהן. אבל אז אנחנו נראה שהן מתפקדות אחרת, אפילו בדרגת הדומם, נראה את התכונות הטבעיות שלא ראינו עד כה.

ובכן, קודם כל האדם חייב לתקן את עצמו ולא את האבנים, הצמחים ובעלי החיים. מטרת הבריאה היא להידמות לבורא, ויש לנו על מה להתאמן, על היחסים בינינו. בדיוק לשם כך הייתה השבירה, גלות בבל, צמיחת האוכלוסייה עד שבעה מיליארד בני אדם. בדיוק כך מתקנים את הקלקול.

מתוך שיעור על פי המאמר של בעל הסולם "השלום", 02.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
לא להפר את חוק האיזון הרוחני
איפה שלא אהיה, אני במרכז המערכת
חוסר ידיעת חוקי הטבע אינו פוטר מערבות הדדית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest