דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האהבה שמנצחת את הר השנאה

האהבה שמנצחת את הר השנאה

"היצר הרע" הוא לא סתם הרצון להזיק למישהו, שטבוע בי מלידה. התכונה הטבעית הזאת עדיין אינה נקראת היצר הרע. את היצר הרע אנחנו מגלים רק לאחר שאנחנו מתחילים ללמוד תורה, מושכים את המאור המחזיר למוטב ורוצים להתחבר בעזרת הכוח הזה.

כלומר הוא מתגלה לא בדרגה היומיומית הפשוטה, אלא רק לאנשים עם גֵן רוחני, עם "הנקודה שבלב", שנכללים בתוך קבוצת מקובלים ומתחילים לעבוד בתוכה, על מנת לצאת מטבעם האגואיסטי, מתוך הכוונה "לעצמי".

הם עוברים את כל דרך ההתפתחות המוקדמת, את המצבים הפנימיים: אברהם, יצחק, יעקב, גלות מצרים, ומתייאשים, כי הם מבינים שאינם יכולים להתחבר, כפי שנאמר: "ויזעקו בני ישראל מן העבודה". ואז, בהדרגה, מתגלה להם היצר הרע הזה, שנקרא פרעה.

אך זה עוד לא הכול. הם בורחים מפרעה, כביכול מתעלים מעליו, ואז מגיעים לגילוי הרע. מאחר והם נפרדו מהרע של האגו ועברו את ים סוף, הם יכולים עכשיו לגלות שהרע הזה הוא כמו הר סיני (הר של שנאה). ורק בתנאי הזה מתגלה להם השיטה לתיקון הרע, שנקראת "מתן תורה". ואז הם מגיעים לחצי השני של התנאי: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב". אם באמת תגלה בעצמך את כוח השבירה, שנקרא "היצר הרע", תוכל לתקן אותו. זהו הכוח שמפריד אותך מהאחרים, והוא מתגלה רק בתנאי שאתה מאד רוצה להתחבר ונותן את כל מה שבכוחך למען החיבור.

ואז מתגלה לנו "היצר הרע", וזהו מצב של גילוי גבוה מאוד. מתגלה לנו התנאי שעלינו להיות כאיש אחד בלב אחד, בערבות הדדית (ועד אז, אי אפשר להבין מה זה). ועכשיו אנחנו צריכים את התורה, את האמצעי לתיקון. הרי אנחנו כבר מבינים שבעצמנו איננו מסוגלים לבצע אף פעולה, וכל ההישגים שלנו הם רק בזכות המאור המחזיר למוטב, שגילה לנו את הרע, ועכשיו הוא יכול לתקן אותו לטוב.

כשהאור משכין שלום בינינו, זאת אומרת שהוא מוסיף ליצר הרע שלנו את הכוונה על מנת להשפיע, ואז "מלאך המוות" הופך בהדרגה ל"מלאך קדוש".

לכן נאמר: "בראתי תורה תבלין" ליצר הרע, כלומר אנחנו רק מוסיפים ליצר הרע הזה את הכוונה על מנת להשפיע, כמו תבלין, ולא הורסים אותו. כל השנאה נשארת, ובכל פעם היא מתגלה יותר ויותר, על מנת לתת לנו את האפשרות לבנות מעליה מסך גדול יותר.

וכך אנחנו מתפתחים. מהנקודה הקטנה שנמצאת בנו, כל אחד יכול לגדול עד עולם אין-סוף ולרכוש את הרצון (הכלי) העצום הזה, שמלכתחילה נברא על ידי הבורא. דווקא בעזרת היצר הרע אנחנו הופכים להיות דומים לבורא, גדלים בתוכו, כמו בצק שתופח על שמריו.

מתוך שיעור בנושא "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין", 17.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הנברא שיצא משליטת הבורא
צילו של היצר הרע על רקע האור
המנוע הנצחי שמקבל את האנרגיה מהאור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest