דף הבית / חינוך, ילדים / האדם שבאדם דורש!

האדם שבאדם דורש!

שיטת החינוך שלנו היא לא לאלף את הילדים, לא להטיל משמעת, לא להקנות הרגלים, מלבד הנחוצים ביותר לחיי היום יום. החינוך העיקרי הוא לתת לדור הצעיר כלים להבין כל תופעה בחייהם, כדי שלכל אחד יהיה סולם ערכים ברור: חשיבות הקבוצה, מעליה – חשיבות הבורא, ומתחתיה – כל מה שמוביל לכך. כל שאר הדברים בכלל אינם שייכים לחופש הבחירה וצריך להשתמש בהם לאחר בירור פשוט: עד כמה הם נחוצים לחיים.

בצורה כזאת, ניתן לחלק את העולם הסובב של הילד לשניים:

  1. מה שהכרחי לקיום,
  2. מה ששייך לרוחניות, שאת חשיבותו אנחנו רוצים להעלות על ידי הבחירה החופשית שלנו בעזרת הקבוצה, החיבור והלימוד.

והמערכת הזאת היא העיקרית עבורו: עליו להימצא בה בקביעות, לראות בה את הדבר העיקרי בחייו, וכך לממש את עצמו.

לכן, איננו יכולים להכתיב לילדים את כללי ההתנהגות לכל החיים. השיטה הזאת אינה פועלת בדור החדש. צריך לספק להם את האמצעים שיישארו איתם למשך כל החיים. בעזרת האמצעים הללו, הם יוכלו לפעול ולהחליט "בעד" או "נגד" בכל צעד ושעל בחיים.

כך אנחנו מעבירים את השיטה, ואת ההרגלים צריכים לעבד בקבוצה. ככל שהילד נמצא יותר בקבוצה, כך הוא מבין טוב יותר את השפעתה עליו, מרגיש את תגובתה, נכלל בה ומתפתח. בקבוצה הוא מוצא את הקשר, הכוח, התמיכה ושדה העבודה. בקבוצה הוא מתקדם, ואם הוא נכשל במשהו, הוא משתמש בצורך ללימוד ובתפילה. וכשהוא מקבל את הכוח לעלות, הוא שוב נופל, וכן הלאה. התהליך הזה יכול להתרחש רק בקבוצה. עם שאר העולם הילד פועל לפי המידה ההכרחית.

את העקרונות הללו צריכים להחדיר לילדים תוך כדי תהליך החינוך: חלק מהם ייכנס בצורת ההרגל, בהתאם לאופי של כל אחד ולייחודיות הנשמה שלו. והשאר נרכש תחת השפעת העבודה בקבוצה. אך על מנת שזה יישאר בהם, משנות חייהם הראשונות עליהם לדעת שכך צריכים לחיות.

הרי השינוי צריך להתרחש בחלק "האדם" שבדור הצעיר, ולא בדרגת החי. עד עכשיו, כולם היו כבעלי חיים, ולכן לא היו שינויים מיוחדים: הילדים קיבלו השכלה שהספיקה לכל החיים. הכישלון בחינוך נובע מכך שבדור החדש מתפתח החלק ה"מדבר" של הרצון שלנו, שמשתנה כל הזמן, ולכן אף אחד אינו מבין מה קורה לילדים, מה הם רוצים. הם בעצמם אינם מבינים זאת: חלק ה"מדבר" שמתפתח בדור הצעיר, דורש את שיטת התיקון.

אם נספק לחלק הזה של האדם את שיטת התיקון, ואת חלק "החי" שבו נספק על ידי ההרגל מהילדות, שיהפוך לטבע שני – בכך בעצם ניתן לו הכול. הוא ינהל את שני החלקים בעצמו: עבור חלק "החי" יהיו לו הרגלים, ועבור חלק "המדבר" תהיה לו שיטה לעבוד איתו.

מתוך שיחה על חינוך הילדים 18.02.2011

One comment

  1. שלום שמי דוד מהרצלייה ,היום שמעתי את הרב אומר בשיחה עם תלמידיו סביב השולחן על זה שאדם מוליד את הדרגה הבאה שלו ,והרב אמר שאנחנו כחולמים שרק נידמה לנו שאנחנו רואים מה שרואים ,ואנ י שואל גם זה שאני לומד בסימסטר ב"אני בעצם לא לומד רק נידמה לי שאני לומד על החכמה ,מה יש לך להגיד על זה ,

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest