דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / דע את העולם שבו אתה חי

דע את העולם שבו אתה חי

שאלה: מתי האדם מתחיל לראות את ה"שורשים" העליונים של ה"ענפים" שנמצאים בעולם הזה?

תשובתי: קודם כל, צריך לומר, שעל ידי השגת ה"שורשים", האדם לא מתנתק מה"ענפים". פשוט התמונה שלו מתחילה להתרחב בגלים, מנקודת העולם הזה במעגלים יותר ויותר גדולים. ובמידת ההתרחבות, האדם יותר ויותר מקשר את מה שמתרחש בשורש, ומבין יותר ויותר טוב את התופעות של העולם הזה. בעלייה שלו ממטה למעלה, הוא מבין תחילה את מה שקורה איתו כאן, ואחר כך בצורה מופשטת יותר מבין את העליון.

מצד שני, ההשגה שונה מההבנה: בתחילה האדם משיג את התופעה העליונה, ואחר כך, מתוך זה, מבין את ההקבלה שלה בעולם הזה.

בעל הסולם כותב על כך במאמר "מהותה של חכמת הקבלה": "מהעליון ילמד את התחתון. כלומר, מתחילה צריכים להשיג את השורשים העליונים כמו שהם ברוחניותם, למעלה מכל דמיון, אך בהשגה טהורה. ואחר שמשיג היטב את השורשים העליונים מדעתו, אפשר לו להסתכל בענפים המוחשיים שבעולם הזה, ולידע איך כל ענף מתיחס אל שרשו בעולם העליון, בכל סדריו, בכמות ובאיכות." וכמו כן האדם רואה איך כל הענפים קשורים ביניהם.

בכללות, ההשגה וההבנה משפיעות זו על זו. יחד עם זה, הקשר בין ה"ענפים" וה"שורשים" הוא מאוד חשוב, ולא במקרה המקובלים הגדולים הקדישו זמן ללימוד העולם הזה, זה עזר להם בחקר של העולם העליון. הם היו בעלי אופקים רחבים, "אנציקלופדיסטים". הרב קוק היה "חורש" על ספרים בספריה, בעל הסולם למד את תיאורית הגלים וכולי.

לא מן הסתם אנחנו נמצאים בעולם החומרי, הגשמי, ודווקא מכאן עולים במדרגות הרוחניות. הידיעות של העולם הזה שמצאו וביטאו המדענים, אפילו שלא שירתו ישירות להשגת הרוחניות, אך בכל זאת עזרו לאדם לקשור יחד חלקים של התמונה הכללית.

אבל היום אנחנו "עומדים חזק על הקרקע" גם ללא זה, ואנחנו להיפך, צריכים רק "להוציא את הראש מעל לעננים"…

מתוך שיעור על המאמר "מהותה של חכמת הקבלה", 27.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להשיג כדי להבין
המורכבות הבלתי ניתנת לביטוי
מענף לשורש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest