דין ורחמים

laitman_2010_6214_us-70.jpg

שאלה: מה זה "דין ורחמים" ברוחניות, האם זה דומה למוסר רגיל?

תשובתי: בעל הסולם כתב שרבים חושבים שהתורה מספרת על המוסר, אך זו טעות גדולה ומרה. המוסר בנוי על ניסיון החיים, האדם משיג את חכמת החיים בהתבסס על האירועים בחייו. אך חכמת הקבלה אינה מתבססת על אירועים מהחיים הגשמיים שלנו ועל ניסיון חיים בעולם הזה, אנחנו ממלאים אחר עצותיהם של המקובלים שמושכים אותנו "באוזן" (אוזן שייכת לדרגת בינה) לעולם העליון.

כלומר, אינך לומד מניסיון החיים הרגילים, אלא ההפך, אתה מתעלה מעל כל החיים האלה, מעל כל הניסיון שלך בהם! כיוון שכאן אתה יכול רק להתעסק באגו שלך ולתת עצות שכדאיות לאגו, כפי שאנחנו מלמדים את הילד: אל תתקרב לכלב רע, אם אינך רוצה שהוא ינשוך אותך. אתה יכול לומר מה טוב לנו ומה מזיק, יותר מזה המוסר לא עוזר לי.

חכמת הקבלה אינה פועלת על פי פחד ועונש, היא אומרת שעליך לשנות את הרצונות שלך, לשים אותם תחת השפעתו של האור. כלומר, היא עוסקת בתיקון הפנימי שלנו, היא איננה נעזרת בהטפות מוסר ולא בהפחדות, היא אינה מאיימת עליך עם כלב רע או עם בורא רע שמחלק עונשים. הקבלה אינה מאיימת על האדם וגם לא מבטיחה גמול בעולם הבא. היא אינה מנגנת על האגו שלנו, אלא מתקנת אותו באמצעות המאור המחזיר למוטב.

החיבור של דין עם רחמים ברוחניות זהו חיבור בין הבינה והמלכות, באיזו מידה הבינה יכולה להתכלל עם המלכות והמלכות בבינה, ולתמוך זו בזו. המלכות נכנסת לבינה, מידת הדין חודרת לתוך הרחמים ומצמצמת אותם. כלומר, במידת חוסר התאמתה של המלכות לבינה היא מצמצמת אותה, ובמידה שהיא מסוגלת להתאים לבינה היא מגלה אותה. התוצאה: התכללות הבינה במלכות כשבינה מביאה למלכות את מידת הרחמים. וכעת המלכות נכנסת לבינה עם מידת הדין ומחליטה כמה בינה יכולה לאפשר לה להשפיע, לקבל ולהתחבר.

כלומר, בחיבור בין מידת הרחמים ומידת הדין נעשית עבודה דו-כיוונית: העליון מצמצם את עצמו ומשתמש במידת הדין, למרות שהיה רוצה לגלות את עצמו ולגלות את מידת הרחמים. התחתון רוצה להשיג את מידת הרחמים ולכן מחדיר בעליון את מידת הדין ואומר: אל תיתן לי! אני מסתיר אותך! או שהוא אפילו אומר: אתה יכול לגלות את עצמך, אני בכל זאת לא אקבל ממך דבר! אני רכשתי מסך ואני מסכים לגלות אותך במידה שאני יכול להדמות לך. אך אין כאן הפחדות ומוסר, אלא ההיפך, חופש מוחלט של חיפוש וחופש בחירה.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "בית שער הכוונות" 21.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
העולם נברא על ידי חסד
נעשה אדם בצלמינו
להשׂיג שלמות מקורית

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/bH1UR

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest