דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / דורשים לחם וחינוך

דורשים לחם וחינוך

נכון לעכשיו אנחנו לא מדברים על הסרת כל ההבדלים ברמת החיים בין השכבות העניות ביותר לעשירות ביותר. זאת המטרה לעתיד. עכשיו עומדות בפנינו שתי מטרות עיקריות. הראשונה – להעלות את כולם מעל לקו העוני. והשנייה – לחייב את כולם ללמוד את מה שנקרא "הערבות" – העולם החדש, הכלכלה החדשה, היחסים החדשים בין בני האדם, השינויים שהטבע מחייב אותנו לבצע.

צריכים לבנות אוניברסיטה כזאת, ולחייב כל אחד ללמוד! זה צריך להיות החוק, כמו חוק חינוך חובה לילדים.

אני חושב ששני התנאים הללו הכרחיים. הרי נאמר "אם אין קמח – אין תורה". אך מהצד השני, אם אין תורה (ידע על העולם החדש) אין קמח. לכן צריכים ללמד את האדם ולתת לו את ה"קמח", כלומר, את הצרכים הבסיסיים. ובינתיים לא צריך שום דבר חוץ מזה.

לעיתים קרובות שואלים איזו עצה מעשית אפשר לתת לאדם שכבר סבל ומוכן להסכים לערבות: כיצד עליו להיכנס לעולם החדש?

ניתן לעשות את זה רק דרך חינוך הדרגתי. אי אפשר לעשות "הוקוס פוקוס" ולעבור פתאום לעולם החדש. הכול מתחיל מהתיקון הפנימי של האדם. הוא צריך ללמוד, להשתנות על ידי הלימוד והסביבה. אם הרבה אנשים ילמדו, הם יגיעו למצב הזה בזכות זה שהם ישנו את עצמם וישפיעו זה על זה.

זאת מטרתה של הממשלה: לתת לעם את שני הדברים החשובים ביותר: לחם וחינוך. דווקא את זה העם צריך לדרוש מהממשלה: להעלות את כולם מעל לקו העוני ולתת לכל אחד חינוך ברוח הערבות. בלי זה לא נוכל להמשיך.

אינני יודע מהיכן הממשלה תיקח את האמצעים הנדרשים לכך. שתיקח מהשכבות העשירות ביותר ותתחיל במדיניות של חיסכון. שתעשה חשבון ותבדוק כמה כסף נדרש לשם כך, ייתכן שזה לא סכום גדול כל כך. הרי כך או אחרת, היא תיאלץ לספק לעם את ההכרחיות. היא כבר לא תצליח להמשיך לשחק עם האנשים כמו קודם, אז עדיף להתחיל להתקדם לכך, ויפה שעה אחת קודם.

אני לא חושב שמדובר בסכומים אסטרונומיים. ולאחר מכן אפשר לערוך חשבון, ובכלל לדון, למי להעלות את המיסים ולמי להוריד. ייתכן שנחוץ מס מיוחד, מתקדם ביותר, שאותו כולם ישלמו, חוץ מאלה שנמצאים מתחת לקו העוני. אבל חייבים לעשות זאת. איך ייתכן שיהיו אנשים שאין להם מה לאכול?

וחוץ מזה, חייבים ללמד כלכלת בית חסכונית, דרך חוגי בית או תוכניות טלוויזיה פופולאריות על כלכלה. לא ניתן לחיות ללא שיקול דעת ולעשות ככל העולה על רוחך. צריך ללמד את האדם להשתמש בחכמה באמצעים שיש לו – דבר שבדרך כלל האנשים אינם יודעים לעשות. לשם כך ישנם מומחים: מדענים, כלכלנים, פסיכולוגים, שיכולים להסביר כיצד להשתמש בכסף. אם אתה יודע מראש שיש לך סכום מסוים של כסף כדי לחיות חודש עם כל המשפחה, אז אתה צריך לחשב כמה אתה יכול להוציא ועל מה. זהו מדע שלם – כלכלת בית.

אתה תשמע ותתחיל לאט לאט להיספג בזה. אתה לפתע תתחיל להתייחס אחרת לחיים, מפני שאחרת האנשים לא חושבים יותר מדי על מה שיהיה איתם מחר ומחרתיים. אנחנו לא מרגישים זאת, לא מלמדים אותנו את זה. בית הספר שלנו כל כך מנותק מהחיים, והוא אינו מלמד את הילדים את הדברים ההכרחיים: כיצד להתייחס לאנשים, לבעל או לאישה, לילדים, כיצד לנהל בתבונה את משק הבית כך שיספיק הכסף עד סוף החודש. את כל זה צריך ללמוד.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לבעיות הגלובליות – פיתרון גלובלי
עידן החינוך הגלובלי
ללמוד כדי שיהיה לחם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest