גלות ו"לא לשמה"

שאלה: מה ההבדל בין גלות למצב של "לא לשמה"?

תשובתי: אדם מרגיש גלות כבר לאחר שהיה במדרגה גבוהה, ולכן הוא יכול להבין שעכשיו הוא ירד לגלות. גלות זו נפילה, לאחר שאדם הבין משהו, הרגיש משהו, היה במגע עם הבורא. עכשיו הוא מרגיש שהתנתק מכל זה לפחות באיזו שהיא מידה.

הדרגות של האבות: אברהם, יצחק, יעקב, שעליהן מספרת התורה, אלה הן דרגות של הבנה, השגה, הרגשת ההשפעה, תכונות הבורא, הגילוי שלו. ואילו הירידה לגלות מצרים, זו כבר "הכבדת הלב" שמורגשת על ידי האדם כבר לאחר שהוא השיג מצב שנקרא "אבות" (המצב ההתחלתי ביותר).

בעוד ש"לא לשמה", זוהי הדרגה התחלתית של האדם, שלומד ומשתדל לעלות בכל האמצעים שעומדים לרשותו. הוא בינתיים נמצא בכוונות אגואיסטיות. הוא חולם להשיג השפעה, מרגיש את הערך של התכונה הזאת והיה רוצה להתנתק מעצמו. אבל גם את הניתוק הזה הוא רוצה למען עצמו, בכך שמרגיש כמה טוב יהיה לו בזה. ההרגשה הזאת שאפילו שמשתוקק להשפעה, הוא בכל זאת פועל למען התועלת העצמית, נקראת "לא לשמה".

אבל זה בתנאי שהוא מעריך את ההשפעה ולא מפני שהיא עוזרת לו להתנתק מהצרות הגשמיות או בתקווה לשכר והישג רוחני. הוא רוצה להימצא בהשפעה, מפני שכך האור משפיע עליו. האדם אפילו לא יודע מה זה אומר להימצא בהשפעה. אבל בתוכו נולדות איזה שהן תכונות חדשות, מיוצבים כאלה כלים, נטיות, שמחייבים אותו להעריך את ההשפעה. הוא אפילו לא יודע מאיפה זה בא, אבל זוהי תוצאה מהשפעת המאור המחזיר למוטב.

ואחר כך הנטייה הזאת הופכת ליותר ויותר הכרתית והאדם בעצמו מתחיל לאחוז בה. בסופו של דבר, הוא מגיע למצב שהוא רוצה רק השפעה, בכך שמתנתק מכל האינטרסים האישיים.

לשם כך צריך לעבור הרבה פעמים דרך "הכבדת הלב", דרך הרבה מכשולים. מראים לו, שבחיים נשארים הדברים שיקרים לו, שמהם הוא לא יכול להתנתק, עד כמה הוא עדיין דואג להם ולא יכול להתעלות מעל האהבה האגואיסטית שלו לאיזה שהם אנשים או תשוקה לתופעות כלשהן. כמו כן, הוא רואה עד כמה הוא לא מסוגל להתעלות מעל לשנאה שלו כלפי מישהו או כלפי משהו.

האור עוזר לו לעשות את הבירור הזה. ובסופו של דבר, על ידי עבודה רבה ותפילה, האדם מגיע לכך, שמשתדל להתעלות מעל לכל זה ו"כמעט" משיג השפעה. אז האור העליון מסיים עבורו את המדרגה הזאת, כמו שנאמר: "יגעתי ומצאתי".

העיקר זה לזרז את ההתקדמות שלו על ידי עבודה אינטנסיבית בקבוצה. הכול תלוי בסביבה.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 27.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
שלבי הדרך המביאים להשפעה
0% לעצמי
עבודה רוחנית של 100% בשרשראות האגו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest