גיל התבגרות חדש

מדענים מציעים להאריך את משך גיל ההתבגרות עד 24 שנים. הסיבות העיקריות הן סוציאליות: היום במדינות הפוסט-תעשייתיות אנשים צעירים מקבלים השכלה במשך זמן ממושך יותר, מתחתנים מאוחר יותר ומביאים ילדים מאוחר יותר. עם זאת, ההתבגרות הביולוגיות גם היא מאטה את הקצב.

אני מניח שנתקלנו בבלימה של ההתפתחות האנושית. בחברה אחזה אווירה שבה בני אדם לא רוצים לגדול. נוח להם גם בלי להתבגר, הם רוצים להישאר ילדים.

אנחנו עומדים על סף עולם חדש, התמריצים הקודמים מפסיקים לפעול, קריירה מקצועית כבר לא כל כך מושכת כמו בעבר, ואילו התפתחות תעשיית הרובוטיקה מאיימת לחסל את רוב המקצועות. בעשור הקרוב מוסדות חינוך יעברו למרחב הווירטואלי, הייצור יהיה אוטומטי, ואספקת סחורות ושירותים יעברו לפלטפורמת רשת.

כתוצאה מהתהליך, רק כמות קטנה של בני אדם יוכלו לעסוק בפעילות יצירתית, ליצור משהו חדש. ומה עם כל היתר?

את הרף של גיל ההתבגרות אפשר להעלות גם עד גיל 40, מה זה משנה? אם אדם ימצא את עצמו עוסק במשהו, הוא יתבגר, ואם לא ימצא אז הוא ימשיך לשהות ב"גיל ההתבגרות" בקיום מינימלי.

עד לא מזמן גיל החיים הפעילים נמשך מגיל 15-20 ועד גיל 60-70. כעת הפרספקטיבה השתנתה אצלנו וזמני הילדות והזיקנה התארכו. וזה טבעי. כאשר האגו גדל, אז מאוד לא פשוט לצאת ממנו, להתחיל לעשות משהו ואיך שהוא לעבוד איתו. הרבה יותר קל להינעל ולתקשר דרך מחשב או סמארט-פון, לשבת שעות בחדר הקטן שלך, בידיעה שאימא תכין משהו לאכול…

אולם מה המוצא מהמצב הזה? המוצא מגיל ההתבגרות הוא הרצון לממש את עצמך. אבל בעולם המודרני הוא נחלש. לרבים מספיקים בהחלט הצעצועים של המציאות הווירטואלית. לאנשים אין כל סיבה להתבגר, אפילו במובן "הגשמי" הפשוט.

עם זאת, מגיע הזמן והאפשרות להבין שהם שבויים של האגו העצמי. הוא מסיח את דעתם מהעיקר, מהאפשרות להתעלות מעל מערכת ההפעלה שלו, לקחת את הניהול לידיים ובאמת לממש את עצמך. לאחר שאדם יבחין בכך, הוא ייצא בסוף מחדר הילדים וימצא את עצמו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 23.01.2018

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest