דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / גאון שבורא לפי תוכנית

גאון שבורא לפי תוכנית

שאלה: ישנם אנשים שיודעים לארגן בצורה טובה תהליכים, ואם האדם לקח על עצמו אחריות, אז הוא נושא אותה עד הסוף. אבל אצלנו בקבוצות יש הרבה אנשים שהם מה שנקרא "אנשים יצירתיים". במה מתבטאת היצירתיות הזאת? הרי מצד אחד, אנחנו דורשים חופש, ומצד שני, פיקוח ובקרה, אלה דברים די סותרים. איך אפשר לעבוד עם אנשים כאלה?

תשובתי: לכולם מובן, שאנשים יצירתיים זה סוג מיוחד של אנשים שצריך להחזיקם באיזה שהן מסגרות, מפני שבלעדיהן הם יכולים לסטות לאן שהוא אם הם עדיין לא מקושרים מספיק למטרה. מצד שני, הם זקוקים לחופש. אבל בהימצאם במסגרות של איזה מפעל, כאשר מכינים להם מראש משטחים לעבודה על בסיס מערכת עם חוזה, אז האדם לא יכול לשבת בבית בייסורי יצירה או לטייל לאורך החוף, בכך שכותב משהו לעצמו, הוא חייב ללכת ו"למעוך" חומרים, כלומר, כאן, ל"אומן חופשי" תמיד יש עימות פנימי.

פעם למדתי קצת ביוגרפיה של "אומנים חופשיים" ואני יודע שהם כולם עבדו לפי הזמנות. נדמה לנו שהם יצרו מתוך ייסורים. אבל למעשה הכול נעשה בצורה ריאלית למען חתיכת לחם, למען כיסוי איזה שהם חובות וכדומה. כל היצירות נוצרו לפי הזמנה ותחת לחץ. לכן, למרות הגאוניות, הם יצטרכו להיות במסגרות.

שאלה: איך לבנות את המסגרות האלה?

תשובתי: חייבת להיות בהכרח תוכנית! אם אני עובד עם ההמונים, אז איך אני יכול להסתדר ללא תוכנית? הם מחייבים אותי.

שאלה: אבל האדם הזה לא יכול להרכיב תוכנית…

תשובתי: זה עניין אחר.

לדוגמה, הכנר הידוע אוֹיְסְטְרָאך כל הזמן ריחף בעננים. ברגע אחרון הייתה מתקשרת אליו שׂרת התרבות פוֹרְצֵבָה והייתה אומרת: "עכשיו יגיע אליך אדם עם כרטיס למטוס וייקח אותך לשדה התעופה, אתה טס לסיבוב הופעות". וזהו, הוא היה לוקח את הכינור שלו, היו מסיעים אותו לשדה התעופה והוא היה טס. אבל בכל זאת הוא טס לפי תוכנית, מפני שאחרת היה צריך לכסות קנסות גדולים על הפרת חוזה, וכולי, כלומר כאן לא היו יכולות להיות התנגדויות והשגות. צריך לעבוד לפי תוכנית, אין מה לעשות.

מתוך התוכנית "מבעד לזמן", 22.09.2013

ידיעות קודמות בנושא:
לשלוט במצבים הפנימיים
מה מזין את היצירתיות?
תעשייה של יצירה אינטגרלית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest