דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / בסיימנו את העשייה של אברהם

בסיימנו את העשייה של אברהם

photo_rav_gh70_213.jpg

היום אנחנו מסיימים את מה שהתחיל אברהם, בכך שלימד את בני הפילגשים כל מיני שיטות רוחניות, שקודמות לעבודה הרוחנית האמיתית, על מנת להשפיע. הוא הניח בתוכם יסודות של אמונות ושילח אותם לארצות קדם. לאחר מכן אותה העבודה של אברהם התממשה דרך עָם ישראל, שנפל ממדרגתו הרוחנית בזמן חורבן בית המקדש והביא בכך להופעתן של הדתות.

באופן כזה, האמונות שהתחילו מזמנו של אברהם והדתות שהחלו מחורבן בית המקדש, מהוות למעשה את שלבי ההתכללות של שיטת ישראל באומות העולם. היהדות, הנצרות, והאסלם הניעו את האנושות קדימה להבנת האלוקות. בלעדיהן האנושות הייתה נשארת בברבריות גמורה. בימינו, לאחר אלפי שנות התפתחות, קשה לנו לתאר לעצמנו אדם, שאינו מהרהר כלל על העולם הזה והעולם הבא, על הבורא, על טוב ורע. ללא הדתות לא הייתה היום תרבות, השׂכלה ובכלל חברה אנושית במובן המודרני.

אנחנו פשוט לא תופסים, איזה תפקיד שׂיחקו הדתות בתנועתה של האנושות. הודות לדתות הופיעו האוניברסיטאות הראשונות. בכך שרצו לפרסם את הדתות, בני האדם כבשו אדמות חדשות, גילו יבשות, שאפו למשהו הלאה.  באופן כזה, בהיכללה באגואיזם של העולם שלנו, השליחות הרוחנית הגיעה עד לבני אדם שהיו משוללים כל קשר עם הבורא ושלא רצו אותו מתוך החוסר של הנקודה שבלב.

עכשיו בכל אופן יש להם איזה דחף, השתייכות, פחד מפני העולם הבא, מפני עונש אפשרי, מפני משהו שמעל לחיים האלה. חיה בהם תחושה של משהו גדול, הם מצפים למשהו. ואף על פי שבדמיונם מופיעות דמויות גשמיות שזו עבודת אלילים, בכל זאת מ"הבהמה עליונה" מתחיל לצמוח משהו שדומה לאדם. הם כבר חושבים על דברים, שלא מדאיגים את הבהמות.

קודם לכן מחשבותיו של האדם לא יצאו מהמעגל הסגור של פרנסה, מזון, הִתְרָבוּת, מוות. אנחנו פשוט לא נותנים לעצמנו דין וחשבון לכך, איזו תרומה החדירה הדת בתרבות ובאומנות האנושית.

אך היום ההתפתחות שלנו מגיעה לסיומה, ואת הסימן לכך מהווה המשבר הגלובלי שמקיף את כל האנושות. כאן העניין הוא כבר לא בדת, אלא אנחנו לא יכולים יותר לתמוך בחברה האגואיסטית שחיה לפי חוקים של אהבה עצמית. האגואיזם שלנו הביא אותנו אל המרכיב הרוחני שלו. הכסף הפך ל"ערך רוחני" עבור בני האדם והכריח אותם לנפח בועות חסרות שחר בכלכלה, בכך שכולם מוכרים אוויר לכולם במסגרות של עסקים וירטואליים.

כתוצאה מכך נעמדנו בפני הנחיצות לשינוי. מחכה לנו עבודה רוחנית אמיתית על מנת להשפיע.

מתוך שיעור על מאמרו של הרמח"ל, "מאמר החכמה", 13.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
התיקון מתחיל מבבל
תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות
לפני הגילוי האחרון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest