דף הבית / חינוך, ילדים / בנקודה המפנה של האבולוציה

בנקודה המפנה של האבולוציה

אנחנו משתנים מדור לדור בתהליך האבולוציה. במשך אלפי שנות התפתחותנו הגענו למצב מיוחד: אנחנו מתקיימים כחברה אינטגרלית וגלובלית, שיש בה הרבה ידע ואפשרויות. במהלך תהליך ההתפתחות שלנו קיבלנו כוחות, שכל ויכולת להרגיש דברים רבים שקודם לא היו לנו.

כל הצורות, אפילו הבלתי נעימות ביותר, שקיבלנו בכל המצבים שעברנו, הן בסופו של דבר מביאות למצבים מושלמים בסוף הדרך. את הסוף איננו רואים, שכן אנו נמצאים עדיין בתהליך ההתפתחות, אך נקווה שבקרוב נצליח להרגיש את המצבים האלה. עלינו ללמוד מה יש לעשות ברגע הנתון כדי לספק לנו תהליך התפתחות קל ונוח, שיביא אותנו לעתיד בהיר, לביטחון, לצמיחה ולחיים טובים.

כשאנחנו עוברים בדרך ההתפתחות שלנו מצבים שונים, אנחנו רואים שאיננו מסוגלים לשלוט בהם. אנחנו משתדלים לעשות את החיים שלנו יותר נוחים, משנים את החברה, את התא המשפחתי, את מערכת החינוך, את התרבות, את היחסים בין האנשים, וכל הזמן מנסים להביא את עצמנו למצב יותר נוח וטוב. השאיפה להגיע רק לחיים טובים ונוחים נובעת מכך שאנחנו בסך הכול רצון לקבל תענוגים מהחיים, ועד כמה שזה ניתן, אנו משתדלים לקבלם. תהליך זה קורה בהדרגה, ובכל פעם אנו משתמשים באמצעים שעומדים לרשותנו באותו הרגע.

כשאנחנו רוצים לשנות את חיינו, אנחנו סומכים על התקדמות המדע. אנחנו לומדים מה עוד אפשר להוציא מהטבע, במה אפשר להידמות לו וכיצד להשתמש בחוקי הטבע כדי לארגן את החיים שלנו ולשמור על עצמנו. לדוגמה, כדאי לנו לדעת את תחזית מזג האוויר ואילו תנאים צפויים בכל עונות השנה. דוגמאות אחרות הן, חקר גוף האדם במטרה לספק לעצמנו טיפול רפואי ותרופות או לחילופין פיתוח טכנולוגיות המקלות על ניהול משק הבית, כגון מכשירי חשמל ביתיים, מכונות כביסה, מעבדי מזון וכולי. כלומר, אנחנו קודם כל דואגים לספק לעצמנו תנאים נוחים לקיום. במקביל, אנו משתדלים, עד כמה שניתן, להימנע מייסורים קטנים השייכים לכל אחד וכן להימנע מייסורים גדולים וגלובליים, ויחד עם זה, להפיק הנאה מכל מצב. זהו טבע האדם, וכל המאמצים שלנו מכוונים לספק את הצרכים של הטבע הזה.

אנחנו מתפתחים תחת השפעת אימפולסים פנימיים. בכל רגע ובכל שלב בהתפתחות מופיע בכל אחד מאיתנו רצון חדש, ואנחנו שואפים למלא אותו. אם נביט על עצמנו מהצד, נראה שאנחנו מתנהגים כילדים קטנים, שרצונותיהם מתחלפים כל רגע: "עכשיו אני רוצה לאכול, עכשיו רוצה לשתות, אחרי זה לישון, אחר כך לראות איזו תוכנית מעניינת בטלוויזיה, ועוד אני חייב ללכת לעבודה…", כלומר, אני כל הזמן מתפתח תחת השפעת כמה כוחות, כשאחד מהם דוחף אותי מאחור: אני חייב לעבוד, להכין לעצמי דברים הכרחיים. הרי כלום לא יקרה מעצמו כמו קסם והתענוג יגיע אליי בדיוק כמו שאני רוצה. זה לא עובד כך בחיים הריאליים.

ומכאן מופיעה השאלה: מהיכן נוצרים בנו הרצונות? חלק מהם קשורים לגוף הפיזיולוגי שלנו, שחייב למלא את עצמו באוכל, בשינה ובמנוחה בזמנים מסוימים, ובין הרצונות האלה הגוף רוצה גם ליהנות ממשהו מעניין.

הרצונות שלנו מתחלקים לכמה סוגים: רצון לאוכל, למין ולמשפחה – זה בסיס שבלעדיו לא נוכל להתקיים, כמו בעולם החי. חוץ מהחיים הבהמיים, יש לנו רצונות שמתאימים לאדם, והם רצונות לכסף, לשליטה, לכבוד, לידע, לתרבות, לחינוך, לדת, ולעוד הרבה דברים דומים שאנחנו מפתחים בעצמנו וזקוקים להם לא פחות מאוכל, מין ומשפחה. לפעמים אנחנו מוכנים להקריב את הרצונות הבסיסיים, אוכל, מין ומשפחה, רק בשביל לקבל השכלה טובה, לגלות משהו במדע או להעשיר את חיי התרבות שלנו. יש אנשים שמוכנים להקריב את עצמם כדי להתעשר, להגיע לתהילה ולזכות בשלטון, ואז כבר לא כל כך חשוב להם אוכל, מין ומשפחה. הם כמעט ולא שמים לב לזה אלא רק במידה הנחוצה כדי להשיג את הרצוי.

בכל אחד מאיתנו קיים מכלול של כל הרצונות הללו, וכל אחד משתדל לממש אותם בהתאם ליכולות שלו. באילו אמצעים האדם מוכן לממש אותם? זה תלוי בחינוך ובסביבה שלו.

מתוך התוכנית "חיים חדשים" שיחה מס' 3, 29.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
סוף ההתפתחות האנושית או התחלה חדשה?
אחריות האדם היא לסדר את החברה
העתיד – מאחורי קשר הדדי טוב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest