דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / במחילה החשוכה עם אור הנר

במחילה החשוכה עם אור הנר

מיכאל לייטמן

מתוך ספר הזוהר: "כי ישרים דרכי ה'", ודרכיו – אמת. לכן, "וצדיקים ילכו בם", הרי כל אחד שמתקן את עצמו והולך בדרכי התורה אינו סוטה ימינה או שמאלה. "ופושעים יכשלו בם".

בפסוק הנ"ל לא מדובר על העולם הגשמי, אלא אך ורק על הנשמה שלי, כלומר, האם אני משתמש בכל האמצעים, ומשתדל בכל כוחי למשוך אליי את המאור המחזיר למוטב, כדי להתאחד עם הבורא.

ברגע שמתעורר בי רצון ללכת בדרך הישר, אני מתחיל להרגיש פעם לילה ופעם יום. כלומר מתעוררים בי "חוטאים" רשעים, שמספרת עליהם התורה כמו: עשו, בלעם, בלק, אחשוורוש, הנחש הקדמון ופרעה, ומצד שני מתעוררים בי ה"צדיקים" כמו: אברהם, יצחק, יעקב ודוד. כלומר אני שוקע במצב של חושך, פחדים, מלחמות, אסונות או שמתעורר ומשיג הצלחות ומתקדם קדימה.

בדרך הרוחנית אני מבצע הרבה "חטאים", מכיוון שאני צריך לגלות את כל הרצונות האגואיסטיים הלא מתוקנים שלי, ולהרגיש עד כמה שהם מנוגדים למטרה הרוחנית. ורק אז מתגלה לי האור שמתקן אותם והופך אותם לצורת השפעה.

הרי לא קיים ברשותינו חומר שנלמד ממנו מה עשה עבורינו הבורא, וכיצד הוא פועל בתוכינו. רק על ידי הרצון ליהנות ומתוך החללים הריקים שבתוכנו מתפתח בנו הרע, ואז בעזרת האור אנו הופכים את הרע לטוב.

כלומר, תחילה אתה מוכרח לחטוא, להיות נגד כולם ונגד הבורא. ואז, להגיע להבנה שבסך הכל אתה משתמש ברצון שלך ליהנות מהרע שלך והאגואיזם הממלא אותך הוא זה ששולט בך. מצבים אלו נקראים "מצבים עליוניים" והם באים לאדם, כשהוא מוכן לראות את הרע שבו והוא אינו סוגד לו אלא מבין ומרגיש אותו.

לכן ה"חוטא" נקרא מי שעובר דרך כל המצבים הללו, וה"צדיק" נקרא מי שמתקן אותם. על זה נאמר בתורה, הלוואי ונהיה כאותם "חוטאים" ורשעים.

בזמן שהאדם מבין ומרגיש את הרע שבו, מאיר עליו אור מיוחד המאפשר לו לראות ולזהות את החושך שנמצא בתוכו. המצב הזה זהה למצב שלפני חג הפסח כשהאדם בודק את החמץ לאור הנר בזמן שיורד לתוך המרתף החשוך שבו ומתחיל לבדוק היכן נמצא החמץ והיכן האוכל הכשר לפסח. כלומר, בפסח רק הכלים של ההשפעה כשרים, וכל השאר אסורים. ולכן, דרוש לנו לפחות אור קטן של נר, כדי לרדת לתוך המחילות החשוכות של עצמנו ולבדוק את מצבנו. כך אנו מכינים את עצמנו ליציאת המצרים שלנו. כלומר על ידי גילוי הרע שבתוכנו ועל ידי המירוק שאנו עושים בנפשנו, אנו עושים צעד כלפי מעלה וכך יוצאים מהגלות לעולם העליון.

מתוך שיעור ערב מספר הזוהר, 26.12.2009

ראה מאמרים קודמים בנושא:
החושך המלא באור!
כל החיים – בין שני אורות
"שלחני כי עלה השחר"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest