דף הבית / כלכלה / כסף / במאבק על יעילות נמוכה

במאבק על יעילות נמוכה

laitman_2010-04-11_1684_w.jpg

ידיעה (Tim Jackson, פרופ' להתפתחות מאוזנת, אוניברסיטת סוראיה, Surrejâ): יעילות התפוקה היא כמות המוצרים שמיוצרים על ידי העובד בשעת העבודה. התוצרת היא העיקר. זמן עולה כסף. היכולת שלנו להגביר את התוצר על ידי מספר עובדים קטן יותר, הוציאה את חיינו מהעבדות והביאה לרשותנו יתרונות חומריים בשפע.

אולם השאיפה הבלתי פוסקת להגדלת הייצור, במידה והכלכלנים לא ימשיכו את ההרחבה, תביא לאבטלה ולמשבר פיננסי, לעליית המחירים למשאבים. או שנחוץ פיקוח על ביצוע העבודה בהקשר לנזק הנגרם לכדור הארץ: שינויי האקלים, כריתת היערות, אובדן המגוון הביולוגי. הצמיחה כבר אינה בטוחה. הגדלת הביצוע מאיימת על התעסוקה המלאה. אפשר לצמצם את שבוע העבודה ולחלק את העבודה הנוכחית.

אך בכלכלה קיימים תחומים שבהם אין טעם לרדוף אחר גידול התפוקה. הם מתבססים על זמן ותשומת הלב האנושיים: הרפואה, העבודה הסוציאלית, החינוך. כאן אפשר להעסיק המון אנשים. המעבר לכלכלת היעילות הנמוכה ידרוש הורדת מיסי עבודה, וכן העלאת המיסים על צריכת המשאבים וזיהום הסביבה. לעקוף את הגורל האכזר של האבטלה יהיה קל יותר ללא הרדיפה אחר הצמיחה, אלא תוך כדי בניית כלכלה של עזרה ותרבות.

הערתי: דווקא על ידי בניית עזרה הדדית והעברת תפקידים רבים של המדינה, השירותים והתעשייה לארגוני עזרה הדדית, והשארת רק מה שהכרחי לייצור במסגרת המפעלים, אנחנו נפתר מהתפיסה של "עבודה למען החיים" ו"חיים למען העבודה", נשתחרר עבור הפעילות ליצירת חברה אינטגרלית חדשה.

ידיעות קודמות בנושא:
מידות מוגזמות בחסכנות פוגעות בכלכלה
לא היה טעם לעבוד כל כך קשה!
א.אורסול, ט.אורסול עתיד "יציב" ומודל מדעי חדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest