דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / בינה, ארץ חופשייה

בינה, ארץ חופשייה

הקדמת ספר הזוהר, מאמר "חכמה שהעולם עומד עליה", סעיף מ': "אותו הסתום שאינו ידוע, שהוא א"א. כיוון שמילה ברא הוא בבראשית עצמו, אם כן מי הוא שברא זה? על זה אומר, שהוא אותו הסתום, שאינו ידוע, חו"ס דא"א. כי הוא הוציא הבינה מהראש שלו ועשה אותה לו"ק, שברא שישה קצוות הגדולים העליונים אלו, הנרמזים בבראשית".

הבינה שייכת לראש הפרצוף. וחוץ מזה היא מהווה חפץ חסד, כלומר: רוצה חסדים, לא מרגישה אף פעם ובשום דבר חיסרון. החסדים נמצאים תמיד בשפע, ואם אתה רוצה בהם, בבקשה, תקבל. אין על החסדים שום הגבלה, אף אחד לא מציב לך תנאים או איסורים.

לכן הבינה נקראת "ארץ חופשייה", "רצון חופשי". היא יכולה ללא כל מכשול להיות נוכחת בכל מקום, וכמו כן לספק את התכונות העצמיות שלה למלכות, לרצון האגואיסטי. אז הרצון הזה הופך להיות משפיע וגם כן עובר לקטגוריה של חפץ חסד. באופן כזה, הבינה מסוגלת לשרת כאמצעי לתיקון המלכות, לתיקון הנשמות.

הנשמות עצמן אינן יכולות לעלות אליה, לראש הפרצוף. בכך שאינה רוצה שום דבר לעצמה, היא שוֹרָה שם בשלמות, אמנם ללא שום הפסד היא יכולה להימצא גם מחוץ לראש, במקום של התחתונים, בכך שמספקת להם את השלמות שלה. שם, איפה שהם אומללים, איפה שהם סובלים, שאין בכוחם למלא את עצמם מחוסר תיקונים. שם, איפה שהאור אינו יכול להתגלות, כל עוד לא יהיו מבוצעים התנאים של צמצום א', שם הבינה מספקת להם את אור החסדים ומראה כמה טוב להימצא בתכונת החסד.

ובאמת, אין לה שום הגבלות, שום בעיות, היא לא נפרדת מהשלמות אפילו במדרגה הנמוכה ביותר. זאת הסיבה ש"אבא", כלומר חכמה, שאינו יכול להשפיע בשום מקום, מוציא את ה"אימא", כלומר את הבינה, החוצה, כדי שהיא תהיה שם איפה שסובלים הילדים, ובראש ובראשונה תספק להם תיקון של החסדים.

אז הם רוכשים את שלמות ההשפעה, הם כבר לא משוחדים, לא משועבדים על ידי הרצון שלהם ליהנות, ומתחילים לחשוב לא רק על להשפיע על מנת להשפיע, אלא גם על לקבל על מנת להשפיע. כי הרי יש להם רצון לקבל את אור החכמה, ועכשיו כשהם הבטיחו לעצמם את תכונת הבינה, הם יכולים לעורר את הרצון שלהם. אך לעורר רק במידה שמסוגלים להשליט אותו תחת שליטת הבינה. בזה המלכות נכללת בהדרגה בבינה, במילים אחרות, הרצון לקבל של הנשמות נכלל ברצון להשפיע של הבינה שאותו הם רכשו. אז הם מקבלים הארת חכמה ממטה למעלה.

כך הנשמות מתקנות את עצמן עד לגמר התיקון. על זה נאמר: "בראשית" – ברא-שית, כלומר ברא שש קצוות, ו"ק דהארת חכמה. אלה הם כבר תיקונים גדולים בדרך אל המטרה.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 19.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
משלחת הצלה
כיצד הבינה עובדת עם הנשמות
על תכונתה הגדולה של הבינה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest