דף הבית / חינוך, ילדים / בואו נעשה היכרות

בואו נעשה היכרות

שאלה: לעיתים קרובות אנשים שחיים זמן ממושך יחד, בעצם אינם מכירים זה את זה. בשיטה האינטגרלית ישנו תרגיל שנקרא "היכרות", כאשר בני הזוג מתחילים להכיר מחדש זה את זה: האישה אומרת איך היא רואה את בעלה, והוא, איך הוא רואה את עצמו וכולי. כאשר הם משווים את זה הם מבינים שהם לא מכירים זה את זה. האם אפשר להעביר כזה תרגיל עם ילד מתבגר?

תשובתי: זהו תרגיל מאוד שימושי ומועיל, אבל צריך להשתמש בו בהדרגה. כי לאדם קשה מאוד לצאת מתוך עצמו ולהתחיל לתפוס את העולם דרך האחר, במיוחד שהוא הפוך לו. ועוד יותר קשה לילד להתכלל בתהליך הזה, מפני שהוא כל הזמן רואה את ההורים שמדברים ביניהם ברמה יומיומית. לכן הכי טוב לו להתכלל בשיתוף פעולה אינטגרלי, כאשר ההורים מדברים ביניהם על איזה שהן בעיות כלליות.

אני יודע את זה על עצמי. ההורים שלי היו רופאים: אימא הייתה גינקולוגית ואבא היה רופא שיניים. הרבה פעמים הם דיברו בנושאים מקצועיים. אימא עסקה במחקר בתחום שלה וסיפרה על זה לאבא, ואני צותתי להם.

לי כילד היו מעניינים הסיפורים על בעיות מין ובעיות של גינקולוגיה. אחר כך הייתי שואל את אימא שאלות בנושאים האלה והיא הסבירה הכול בצורה מאוד יפה. בהמשך זה נתן לי הרבה מאוד.

באופן כזה, הילד מעוצב תחת השפעת אותן השיחות והדיונים שנעשים בין ההורים. העניין הוא לא רק בזה, שהוא נכלל במקצועות של ההורים, הוא נכלל בטכנולוגיית הקשר ביניהם.

שאלה: איך על ההורים לנהוג אם בזמן דיונים על בעיות משפחתיות הם רואים שהילד מצותת להם?

תשובתי: שיצותת, ואחר כך אפשר לקרוא לו ולהסביר על מה שדיברתם. בזה אתם מלמדים אותו על שיתוף פעולה הדדי נכון, ובהמשך הוא יבנה באופן זהה את משפחתו. כי אנחנו יודעים על עצמנו עד כמה משפיעים עלינו אותם הסטריאוטיפים שקיבלנו מההורים, בכך שרואים איך הם תקשרו ביניהם, דנו בכל מיני מצבים מהחיים, התווכחו, הסכימו זה עם זה. כל זה מצטבר ונכנס לתוכנו.

אפשר בכוונה להמתין עד שהילד יחזור מבית הספר ובכוונה להתחיל את השיחה באיזה שהוא נושא, בכך שדנים בו בצורה יפה, מבלי לריב, בכך שמנסים למצוא פתרון משותף. נניח שאתם משוחחים במטבח והוא מהלך הלוך ושוב ומקשיב לשיחה שלכם. אתם אפילו יכולים לשאול לדעתו, בכך שמושכים אותו כאילו במקרה לתוך הדיון. ואחר כך הוא בעצמו לאט לאט יתחיל להביע את רצונו להשתתף בדיונים המשפחתיים.

מתוך התוכנית "שיחות עם מיכאל לייטמן", 11.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שופט בורר
משפחה מאוחדת
ישיבה משפחתית, דיונים לאור נרות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest