דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / בהסתמך על הזכויות של קודמינו

בהסתמך על הזכויות של קודמינו

בעל הסולם, מאמר "הערבות":

"ולפיכך, לא מצא הקב"ה שום עם ולשון, שיהיו מוכשרים לקבלת התורה, זולת בני אברהם יצחק ויעקב, שזכות אבותם עמדה להם. וכמו שאמרו רז"ל : "האבות קיימו כל התורה, עוד בטרם שנתנה"."

"אבות", זו המדרגה הראשונה, הזכה ביותר, שבה הרצון לקבל הוא עדיין קטן מאוד. לכן הם לא היו צריכים להתגבר על היצר הרע, מפני שהרע האמיתי עדיין לא נגלה במידה השלמה.

באותו הזמן העבודה הסתכמה בהפרדה, בהתנערות מהרע, אבל לא בגילוי ובבירור הרע. זה היה קל: מצד אחד, אברהם, מצד שני, ישמעאל, מצד אחד, יעקב, מצד שני, עשו. כל המצבים היו פשוטים, זכים: אורות קטנים, "עביות דשורש". ולכן האבות קיימו כל התורה, כלומר מימשו את העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך", ובתוך זה גילו את "ואהבת את ה' אלוקיך". העבודה הייתה קלה, מפני שהיא נעשתה ב"שכבות" העליונות של הרצון, בעביות זכה, היכן שעדיין לא התגלו כל הבעיות הרציניות.

ואחר כך, הרשת המתוקנת הזאת בעביות דשורש עזרה לתקן את עביות א', שהן "שכבות" יותר עמוקות. וזה נקרא שזכות אבות עמדה להם, גם לבנים. כך מתבצע התהליך: אנחנו תמיד עומדים ונשענים על התיקונים שעשו הקדמונים הרוחניים שלנו.

בהמשך, כמו שכותב בעל הסולם ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", חכמי התלמוד עשו עוד תיקונים חדשים ונוספים, בכך שהכניסו עבורנו לתוך השיטה את המאור המחזיר למוטב. מאז, דווקא על ידי המאור אנחנו מתקדמים קדימה, בעוד שקודם לכן היה פחות או יותר מספיק בסיגופים, כמו שכתוב: "פת במלח תאכל, מים במסורה תשתה, על הארץ תישן, חיי צער תחייה ובתורה אתה עמל". כלומר, בכל זאת היו צריכים את השיטה, את התורה, אבל יחד עם הייסורים הגשמיים, מפני שהם קשורים לעביות שורש, עביות א' וקצת לעביות ב'.

ולבסוף, מזמן הגלות והלאה, בני ישראל, שמהווים את גלגלתא ועיניים, החלו להתערבב עם אומות העולם, כלומר עם האח"פ, ואז לצורך התיקונים אנחנו זקוקים למאור המחזיר למוטב. ואת האפשרות הזאת סיפקו לנו חכמי התלמוד, בכך שהסירו את הצורך בסיגופים ונתנו לנו את המאור המחזיר למוטב בזכות התיקונים שהם עשו ברשת הכללית. עכשיו עזרתו מספיקה ואנחנו מסוגלים לתקן את עצמנו.

מתוך שיעור על מאמר "הערבות" של בעל הסולם, 07.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
נעביר את האור הלאה בשרשרת
האבות כאדריכלי התיקון
הגיע זמנם של הנכדים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest