דף הבית / חינוך, ילדים / אצלנו הדרך תמיד פתוחה לצעירים

אצלנו הדרך תמיד פתוחה לצעירים

שאלה: בארגון שלנו יש קבוצת ניסוי של ילדים בני 14 עד 17, שלומדים בתיכון ובמקביל לומדים באוניברסיטה הפתוחה, ושם הם לומדים בדיוק לפי אותה התוכנית שבה לומדים שאר הסטודנטים. מדוע אנחנו צריכים תבנית לימודים כזאת? מה מטרתה?

תשובה: אני סבור, שמערכת החינוך זקוקה לתיקון רציני, משום שהאדם עצמו משתנה. לא ניתן להשוות ילד של היום לילד שהיה לפני 10שנים, 50 או 100 שנה. הרי, היום לילדים בני 10 יש כאלה בעיות, דרישות ותנועות פנימיות, שלפני כן לא היו אפילו לבני 20.

כלומר, הגיל מתקדם ואילו מערכת החינוך נשארה שמרנית, ואף צבאית ברמה מסוימת. לכן אנחנו צריכים לשנות אותה.

כמובן, אנחנו לא הולכים נגד חוקי המדינה, וגם לא מתכוונים, אבל אם במסגרת החוקית ניתן במידה מסוימת לתקן את הילד, אז מן הראוי שנעשה זאת. כיום, ילדים בני 5 מתפעלים בקלות מכאלה צעצועים, שלפני כן ילדים בני 15 לא יכלו להפעיל.

הנער המודרני בגיל 14 הוא כבר איננו ילד, הוא מפותח פנימית, מבין את העולם, הוא מלא מידע על כל מה שמתרחש, המידע נספג בו מכל מיני סרטים שיש בהם סקס, בוקרים, טכנולוגיה, מוסיקה, כל מה שתרצה. הוא מקושר עם כל העולם, יתכן שכבר ביקר בחו"ל, ובוודאי היה בכל מקום אפשרי בארץ. לכן, הצעירים נמצאים במצב שבו הם כבר יכולים לקבל שיטת לימודים אחרת.

אם בני הנוער כל כך מפותחים, אז מדוע הם אינם יכולים ללמוד באוניברסיטה הפתוחה? הם מתרגלים לעבוד עם החומר בצורה עצמאית, להיות אחראיים על עצמם, זה מכין אותם לחיים. בזמן הזה, כאשר בגיל 18 הם מסיימים את האוניברסיטה ומקבלים תואר ראשון, הם כבר אנשים בוגרים יחסית. הם יודעים לעבוד עם חומר הלימוד, מבינים מה זה השכלה גבוהה, יודעים בבירור באילו מקורות ניתן למצוא את מה שהם צריכים ללמוד. הם מפתחים יחס שונה לגמרי להשכלה.

חוץ מזה, במקביל להשכלה, אנחנו מעבירים אותם תהליך חינוכי. אנחנו מעודדים את הילדים ללמוד ביחד בקבוצות, להתכונן ביחד ולגשת לבחינות ביחד, לעזור זה לזה, לדון על כל מה שהם לומדים, לקבל החלטות משותפות. זה הרבה יותר קל להם.

ידוע, שיש תופעה של "חכמת ההמונים", כאשר כל אחד מוסיף קצת, מגיעים לא רק לשותפות אינטגרלית, אלא למשהו הרבה יותר גבוה. אחרי הכול, האנשים חפצים בחיבור, פועלים נגד האגו שלהם, וכתוצאה מכך מתרוממים כביכול לדרגה גבוהה יותר. המסקנות שלהם הופכות להיות מדויקות יותר, יותר קרובות לאמת.

את כל זה אנחנו מיישמים בהשכלה שניתנת לבני הנוער ורואים תוצאות יפות. וודאי, שהם זקוקים למחנך, מפני שלמעשה הם עדיין ילדים. לכן, אם לצידם עומד מארגן אחראי, אז התהליך הזה עובר בהצלחה, ויוצא, שברגע שהם מסיימים את בית הספר התיכון, במקביל לתעודת הבגרות, החבר'ה האלה מקבלים תעודה להשכלה גבוהה.

מתוך שיחה על החינוך האינטגרלי, 04.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
בני הנוער ב"שחייה חופשית"
לגדול במעגל של חברים
בגרות בגיל 12

One comment

  1. הלווואי על הילדים שלי…!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest