דף הבית / כללי / אפשר ללמד תורה את כולם!

אפשר ללמד תורה את כולם!

שאלה: למה אתה סבור שאתה רשאי ללמד תורה את הגויים?

תשובתי: בתורה נאמר שמטרת הבריאה היא להביא את כל הנבראים לדבקות עם הבורא. הדבקות מושגת על ידי תיקון האגו לאהבה, כמו שנאמר: "ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה". יהודים, הם העם שצריך לבצע ראשון את הכלל של הבורא, ואחר כך ללמד זאת את העולם כולו. זוהי דעתה של חכמת הקבלה ושלי. ובהמשך אני מפנה אותך למאמר:

מקור האיסור

רב בן זמנינו יואל שוורץ: לא יהודי שלומד תורה מבצע חטא. אסור ליהודים ללמד את הגויים תורה. על האיסור לגוי ללמוד תורה מוזכר לראשונה בתלמוד בבלי: אמר רב יוחנן "גוי, שלומד תורה, חייב מיתה, כמו שנאמר "תורה צוה לנו משה, מורשה קהלת יעקב" (דברים ל"ג, ד'), זוהי מורשה שלנו ולא שלהם!" (סנהדרין, 59א).

"אסור ללמד תורה לגויים" (חגיגה, 13א). הרמב"ם מביא את דעתו של הרב מאיר כהלכה "גוי, שלומד תורה, חייב מיתה, רק מה ששייך לשבע מצוות, יש להם את הזכות ללמוד" (משנה תורה, חוקי מלכים, 10:9).

שמואל אבוהב, המאה ה – 17: נוצרים מנצלים את הכתובים להוכחת אמיתות אמונתם. ולכן חל איסור מוחלט ללמדם תורה.

למרות זאת יש לא מעט דוגמאות, שרבנים מפורסמים לימדו את הגויים תורה. מורה של חוקר היהדות הגרמני יוהן רייכלין היה מחבר פירוש תנכ"י קלאסי, סיפורנו. אנשים כאלה ידעו הלכה ולא יכלו להפר במודע את התורה!

רמב"ם: אסור ללמד תורה רק את אותם גויים, שלא מכירים באופי הא-לוהי של התורה. "אפשר ללמד את הנוצרים תורה, כיוון שהם מאמינים שהתורה שלנו ניתנה על ידי א-לוהים דרך המורה שלנו משה" (פאר הדור, 38).

לומד התלמוד מימי הביניים מנחם מאירי אמר: אם גוי לומד מתוך סקרנות, אין איסור ללמדו. זה נהיה אקטואלי בעידן המודרני, כאשר הופיעה השאלה, האם אפשר ללמד מקצועות יהודיים באוניברסיטאות.

רב אמריקאי יעקב ווינברג טען: במקרה שגוי לומד תורה למטרות אקדמיות, אין שום איסור על כך. הוא בעצמו היה מרצה לתורה ותלמוד באוניברסיטה לא יהודית של גיסֵן, בגרמניה.

במאה ה – 19 רב ליטאי ישראל סלנטר חלם להפוך את תלמוד לאחד המקצועות באוניברסיטאות לא יהודיות והרי בזמנו למדו באוניברסיטאות רק גויים.

 

לימוד בקהל מעורב

לדעתם של ברי סמכא בהלכה (יעקב ווינברג, יצחק קליין, משה פיינשטיין, עובדיה יוסף ואחרים) איסור על לימוד תורה נוגע רק לקהל שכולו לא יהודי, אבל אפשר ללמד תורה ליהודי בנוכחות גויים, גם אם אלה יוכלו ללמוד.

רב פיינשטיין: בתלמוד נזכר עבד לא יהודי של רבן גמליאל, תאבי, שהיה מומחה גדול בתורה. תאבי רכש את ידיעותיו כשהיה נוכח בשיעורים שהעביר רבן גמליאל לתלמידיו היהודים. חכמי התלמוד, לימדו בנחת את התורה, למרות שבקרב השומעים היו לא רק יהודים.

הרבי מלובביץ' השביעי קיבל בברכה לימוד תורה בעזרת אמצעי תקשורת מודרניים ובשפות מודרניות, למרות שבמקרה הזה בקרב הקוראים והמאזינים היו גם לא יהודים.

אילוץ: איסור ללמד לא יהודים את התורה מתבטל אם יש "צו של מושל", מפני שאי קיום צו זה יכול לסכן את חיי הקהילה היהודית. היום כל ניסיון של הפרדה בין סטודנטים לא יהודיים במוסדות השכלה יהודיים יכול לעורר תגובה שלילית. באופן כזה מרצה יהודי יכול להיות סבור שהוא נמצא כל הזמן במצב, שבו "צו של מושל" מבטל איסור ללמד לא יהודים את התורה.

האם בכלל ישנו איסור ללמד תורה את מי שאינם  יהודים?

הרב יצחק איילינבורג (1550-1623) שם לב לכך שהקולגות האיטלקיים שלו לימדו לא יהודים תורה. הוא הדגיש, שלא אצל הרמב"ם ולא אצל בעלי סמכות קודמים לו, מוזכר איסור ללמד לא יהודים תורה.

מכאן הוא הסיק מסקנה, שאמרות תואמות  במסכת "חגיגה" הם בכלל לא הלכה. הרב איילינבורג אמר, שהוא לא מוכן להצהיר על כך בפומבי רק מחשש לתגובת הקולגות שלו.

בדעה דומה מחזיק גם הרב אריה-לייב גינצבורג (1695-1785) מחבר "שאגת-אריה".

סיכום

ההיסטוריה נותנת לנו מספיק דוגמאות שבהן לא יהודים שלמדו תורה, ניצלו את הידע שלהם לא כדי להזיק לעם היהודי, אלא לטובתו, כדי לסתור האשמות שקריות נגד היהדות.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest