דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אף צעד ללא מאמצים אישיים

אף צעד ללא מאמצים אישיים

שאלה: אם "אין עוד מלבדו", אז למה אני צריך לומר תחילה, "אם אין אני לי מי לי"?

תשובתי: "אם אין אני לי, מי לי", זה נקרא, שהכול מושג רק על ידי היגיעה. עד שהאדם לא יעשה מאמץ, הוא לא יעשה אף צעד קדימה.

בעולם שלנו יש הרבה בלבולים, ולעיתים נדמה לנו שאפשר להרוויח ללא יגיעה: לקבל איזו מתנה, ירושה, מתנת גורל. כל אחד נולד בעולם הזה עם הגורל והמזל שלו, עם הכוכב שלו, במשפחה מסוימת ועם תנאים מסוימים. נדמה לנו, שבחיים יש כביכול הרבה דברים שאינם תלויים בנו ואנחנו משתדלים לפעול איך שהוא במסגרות האפשריות.

אבל אנחנו לא רואים שהכול במאה אחוז תלוי רק בנו: בכל רגע, בכל צעד, בכל מילימטר של הדרך, אם אני רוצה להתקדם, אז אני חייב לתת בהתאם לזה את היגיעה הנדרשת. ישנן הרבה מערכות שתומכות באדם בחיים האלה: דמי אבטלה, ביטוח לאומי, קופת חולים, פנסיה. אם אתה חולה או נחלש, אז ידאגו לך ויטפלו בך. לכן האדם לא רואה בצורה גלויה וברורה את הקשר בין הסיבה, המאמצים שהושקעו, למסובב, התוצאות מהם.

הוא לא רואה את המערכת בשלמותה. עד לכזאת מידה, שבהימצאו במערכת שבורה, שמגלה היום יותר ויותר את הקלקולים שלה, אנחנו לא שמים לב שאנחנו מהווים את הסיבה של המשבר הזה. ישנם ויכוחים, האם אנחנו אשמים או לא בבעיות האקולוגיות ובשינוי האקלים עקב הפעולות שלנו. אפילו כאשר אנחנו רוצים לעשות יותר טוב, אז יוצא רק יותר רע. ואם פתאום נהיה קצת יותר טוב, אז לא יודעים מאיזו סיבה. המערכת נסתרת מאיתנו ולכן אנחנו מרגישים את חוסר האונים שלנו.

חכמת הקבלה, קודם כל, רוצה להביא את האדם לגילוי של המערכת העליונה. וכדי לגלות את המערכת העליונה הזאת, אנחנו צריכים להיות הפוכים ממנה. לפי הכלל: "אין אדם עומד על דבר מצווה, אלא אם ניכשל בה". כלומר אתה חייב לראות את ההופכיות לפעולה הנכונה ואז, מתוך ההופכיות אתה תגלה ותבין איך לעשות בצורה נכונה. כך מסודרת הדרך: גם בלימוד, גם בעבודה ובכל דבר. עד שהאדם לא יישבר בניסיונות שלו, הוא לא יבין את המהות הפנימית.

לכן הילדים אוהבים לשבור כל דבר, כדי לגלות ולדעת מה נמצא בפנים. הטבע מכניס בתוכם רצון להשיג את העולם וההשגה אפשרית רק בדרך כזאת.

אבל שבירת הנשמה כבר נעשתה לפנינו. ואילו אנחנו צריכים לקחת את החלקים השבורים ולהשתדל להרכיב אותם. ובדרך שמרכיבים אותם, מבררים ומגלים את כל ה"בעד" וה"נגד", כלומר נגלה ונלמד טוב טוב את המערכת הזאת, עד לכזאת מידה שניכלל בתוכה. אנחנו ניכנס פנימה לתוך המערכת הזאת, נהפוך להיות חלק ממנה ויחד עם זה גם נהייה הבעלים שלה. אז לא תהיינה לנו שום בעיות בניהול שלה.

אבל בינתיים אנחנו נמצאים בדרך ולומדים, ולכן נשארים עוד הרבה בלבולים. כאילו שפתחת איזו מכונה שלא עובדת ואתה לא יודע היכן התקלה. לכן אתה מתחיל לבדוק במקום אחד, במקום שני, בודק בספר הוראות וכולי. אתה פונה לקבלת עצה ממומחה, שיש לו כבר ניסיון גדול במכונות כאלה ושיכול לייעץ לך משהו. וכך אתה מתקדם.

מתוך שיעור על אגרת ט"ז של בעל הסולם, 08.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הרמטכ"ל במלחמת ה' עם עמלק
לוותר על ה"אני" הנוכחי
מי יעזור לי?…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest