דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אסור לשלם באותו המטבע

אסור לשלם באותו המטבע

שאלה: אם בעָם ישראל מושרש הצורך להגיע לחיבור, למטרה העליונה, אז למה היהודים הרגו נער ערבי?

תשובתי: מפני שעָם ישראל נפל מהגובה של בית המקדש הראשון והוא שבור. היום המצב שלו יותר גרוע מאומות העולם.

עדיין נדמה לנו שהוא יכול להיות במשהו טוב יותר, שאופייניות לו רחמנות ונטיות יפות יחסיות אחרות, שהוא מגלה לפעמים עדינות יתר, שבו מפותחת יותר עזרה הדדית ביחס לאומות העולם. במיוחד רואים את זה לפי תקופת הגלות, כאשר עזרה וגמילות חסדים היו הבסיס להישרדות.

הכול נכון, אבל בעצם, בעָם הזה ישנם הכלים השבורים. ודאי, הם בינתיים נמצאים ב"תרדמה" פנימית, אבל יכולים להתעורר.

באופן כללי, התורה קובעת גישה פשוטה למצבים הדומים לאותו מצב שבו אנחנו מצאנו את עצמנו היום: אתה חייב לעצור את השונא שלך, ולא לאפשר לו להרוג אותך, אבל בנוסף לזה, כל יתר הפעולות שלך צריכות להיות מכוונות רק לתיקון. והוא ממומש דרך החיבור לפי העיקרון: "מאהבת הבריות לאהבת ה'".

אם רוצים להרוג אותנו, אז בלית ברירה, אנחנו צריכים לעסוק בבעיות ביטחון ולשמור על החיים שלנו אפילו במחיר של חיי האויב. אבל כל השאר, חוץ מפיקוח נפש, כלומר תיקון גשמי, צריך לממש רק בדרך של תיקון רוחני.

מה שנוגע לרצח של הנער הערבי, אז למקרים האלה צריך להתייחס כמו לכל עבירה דומה. אין כאן מקום לסלחנות, אנשים לא יכולים לעשות מה שבא להם.

אני אומר את זה דווקא בהקשר לתיקון העולם: זכותנו וחובתנו להרוג את מי שבה להרוג אותנו, אם אין ברירה אחרת. אבל בכל השאר אנחנו חייבים רק להפעיל את הכוח של התיקון הרוחני שלנו. והכול מתרחש מפני שאנחנו מפגרים בדרך הזאת. רק פיקוח נפש יכול לשמש כהצדקה, כי אם יהרגו אותי, אז איך אני אגיע לתיקון?

שאלה: אז מה על העָם לעשות במצב הנוכחי?

תשובתי: כמו שאמרתי, להתחבר. אין יותר מה לעשות. אנחנו צריכים להתלכד יותר ויותר, עד שנהפוך להיות כאיש אחד בלב אחד. מדובר על מה שאנחנו חייבים לעשות ולא עושים. כל השליליות שנובעת מהשכנים שלנו ומאיתנו עצמנו, אלה כבר תוצאות. דווקא אנחנו אחראיים גם על זה וגם על זה.

למעשה, יש לא מעט כאלה שדוחים את התיקון האמיתי ומאמינים רק בפתרון כוחני לבעיה. הם היו שמחים לענות לערבים באותו המטבע. אבל אני טוען, שזו לא הדרך שלנו. אפילו נטייה לזה, אפילו מחשבה על זה, אפילו דחף לנהוג בהם כפי שהם נוהגים בנו, זה כבר קלקול, שמעיד על כך שאנחנו לא קשורים עם התיקון הנכון. הוא עדיין לא זורם בדם שלנו ואנחנו לא מבינים, שרק קשר הדדי נכון בינינו יאפשר לנו לפתור את המצב.

ובינתיים, כאשר אנחנו נתאחד אז היצרים יירגעו לא רק בישראל, אלא בכל העולם.

מתוך שיעור בנושא "איחוד האומה", 08.07.2014

ידיעות קודמות בנושא:
פעולה לא פשוטה, אבל מובנת מאוד
למות כדי להעניק חיים למדרגה הבאה
אחדות העם זה תחילת האחדות של האנושות

One comment

  1. *בה = בא (בשורה שמתחילה ב"אני אומר את זה..")

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest