דף הבית / משבר עולמי / אנחנו והמערכת האקולוגית

אנחנו והמערכת האקולוגית

דעתו של הפיזיקאי פריטיוף קפרה: "חברה יציבה היא חברה שמסוגלת לספק את הצרכים שלה, מבלי למנוע את האפשרות הזאת מהדורות הבאים. ניתן לבנות חברות אנושיות יציבות בדומה למערכות האקולוגיות בטבע, שמהוות קהילות יציבות של צמחים, בעלי חיים ובקטריות. ישנם שישה עקרונות לשמירה על החיים:

הרשתות: בכל דרגות החי אנחנו מגלים מערכות שקיימות בתוך גבולותיהן של מערכות אחרות: רשתות בתוך רשתות. הגבולות שלהן הם לא גבולות של הפרדה, אלא גבולות של אינדיווידואליות. כל המערכות החיות מתקשרות זו עם זו ומתחלפות במשאבים דרך הגבולות שלהן.

המחזוריות: כל היצורים החיים צריכים להטעין את עצמם בזרמי חומר ואנרגיה מצד הסביבה שלהם על מנת להתקיים, וכולם מייצרים פסולת. אולם המערכת האקולוגית, הרשת השלמה, אינה מפרישה פסולת, מפני שהפסולת של מין ביולוגי אחד היא מזון למין אחר. בצורה כזאת, החומר ממוחזר ללא הפסקה ברשת החיים.

אנרגיית השמש: המחזורים האקולוגיים מוּנָעים על ידי אנרגיית השמש, שהופכת לאנרגיה כימית דרך פוטוסינתזה של צמחים ירוקים.

שיתוף הפעולה: החלפת משאבים ואנרגיה במערכות אקולוגיות מתקיימת הודות לשיתוף הפעולה הכללי. החיים על פני כדור הארץ נוצרו לא מתוך כוח, אלא מתוך שיתוף פעולה, שותפות ואינטראקציה רשתית.

הרבגוניות: המערכות האקולוגיות הופכות ליציבות ולחיוניות הודות לרבגוניות ולמורכבות של הרשתות האקולוגיות שלהן. ככל שהן מגוונות יותר מבחינה ביולוגית, כך הן יותר חיוניות.

האיזון הביולוגי: המערכות האקולוגיות הן רשת גמישה, שמתנודדת כל הזמן. הגמישות שלה היא תוצאה מקשרים רבים שמתחזקים את המערכת במצב של שיווי משקל דינאמי. היא אינה מספקת ריחוק מקסימלי של המשתנים שלה, כולם מתנודדים סביב ערכים אופטימליים".
ידיעות קודמות בנושא:
הקשר הגלובלי בעולם הצומח
חדשות בשידור חי: שלוש עשרה דקות על העיקר
האבולוציה – לקראת השגת הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest