דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אם לא תנסה, לא תלמד

אם לא תנסה, לא תלמד

בעל סולם, "כתבי הדור האחרון", חלק ג': "קבלת הדת של "ואהבת לרעך". פשוטו כמשמעו. חלוקה צודקת של הרווחים שכל אחד יעבוד כפי כישרונותיו ויקבל כפי צרכו."

עלינו להבין שבעל סולם לוקח את העקרונות הללו לא ממארקס. באופן כללי, הוא מבסס את גישתו לא על תפיסותיהם של המדענים, גם אם הן כאלה כמו של מארקס, איינשטיין או פרויד. פשוט, בהסתכלות על הצורה המתוקנת המושלמת של הכלים, הנשמות, הוא רואה באילו שלבים אנחנו בעולם שלנו יכולים להתקדם למטרה – לגמר התיקון, לשלמות. מדובר כאן לא על הגופים, לא על המבנה החברתי, ולא על היחסים בין בני האדם, העמים, המפלגות והתנועות הפוליטיות. לא! מדובר בנשמות, כיצד הן יתאחדו לנשמה אחת ויגיעו למטרה, לגמר התיקון בעולם אין סוף.

כיצד דרך הפעולות הגשמיות הרצופות בעולם שלנו אנחנו יכולים לגרום לתיקון רוחני? – כתוב: "ממעשיך הכרנוך". קודם אנחנו עושים פעולה, ואחר כך מבינים אותה. כך קורה בחיים הרגילים. לדוגמה, במקום עבודה חדש אני קודם ממלא את ההוראות של המנהל בצורה עיוורת, לומד את התפקיד שלי.

כך גם תינוק מחקה את הגדולים, ובזכות האינסטינקט הזה, בהמשך הוא מתחיל להבין מה מתרחש, מדוע יש צורך לפעול כך ולא אחרת. ילד תמיד מתחיל ללמוד מהמעשים, הוא חוזר על הפעולה שהוא ראה כמה פעמים, ורק אז אפשר להסביר לו את ההיגיון שבמצב. ואז , אולי, הוא יוסיף משהו לפי הבנתו ויבצע את המשימה אפילו טוב יותר מאיתנו.

ובכן, כל דבר חדש מתחיל מחיקוי של הישן. ולפיכך, כאשר אנו לומדים את מאמריו של בעל הסולם, עלינו להבין שהוא רואה את המצב שלנו עד הסוף. מבטו חודר דרך כל העולמות – מהצורות החיצוניות לגמרי המופיעות בפנינו היום, עד התמונה שהוא רואה בסוף התיקון. הוא רואה את התהליך הכללי שדרכו כולנו חייבים לעבור לעבר המטרה. והמטרה היא, לגלות את עצמינו בצורה הסופית, כבר ללא גופים, ללא העולם הזה – בעולם אין סוף.

לכן, העניין הוא לא ההתבטאויות הנפוצות של מישהו, ולא התפיסות הסוציאליסטיות. בעל סולם פשוט מנצל את התיאוריה של מארקס, כמו כן תיאוריות אחרות, הגדרות, סמלים ושמות כדי להסביר אילו מצבים אנחנו חייבים לעבור וכיצד עלינו לפעול. הוא היה יכול למצוא גם מילים אחרות כדי לתאר את כל מה שאנחנו חייבים לקבל על עצמינו בדרך לגמר התיקון. לא צריך לחשוב שהוא סוציאליסט ולייחס לו העדפות פוליטיות. היה לו נוח להשתמש בהגדרות הקיימות כדי להראות לנו את השלבים הנכונים של התיקון.

ולכן הוא מתחיל מאהבת הזולת: מלכתחילה אנחנו חייבים לחנך את עצמינו ברוח הזאת, כי אנחנו מבינים שמדובר בתיקון הכלים, הרצונות שאחרי השבירה. חיבור, זה האמצעי היחידי שמאפשר לנו לחזור למצב המתוקן. ובכן, ברמה הנוכחית, בהקשר של ההבנה שלנו, החיבור הזה מוגדר על ידי העיקרון "ואהבת לרעך כמוך", ואף יותר.

מתוך השיעור על מאמר "הדור האחרון", 26.08.2012

ידיעות קודמות בנושא:
על איזו חברה כתב בעל הסולם?
מדוע המרקסיזם נכשל?
נקודת ההתנגשות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest