דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אל תחפשו לעצמכם דרכים קלות

אל תחפשו לעצמכם דרכים קלות

מאמר מספר "שמעתי", ל"ג. "ענין גלות, שהיה ביום כפורים ואצל המן":

"ובאמת יש לדעת, מה שנתדמה להאדם, דברים שהם בסתירה להשגחת טוב ומטיב, שהוא רק בכדי שהאדם יהיה מוכרח להמשיך אור עליון על הסתירות, בזמן שהוא רוצה להתגבר על הסתירות…

כלומר, שהסתירות יכולים להתבטל, אם הוא רוצה להתגבר עליהם, רק אם הוא ממשיך רוממות ה'."

האדם עובד, נותן יגיעה: לומד, מלמד, משתתף בכל מיני פעולות של הקבוצה, פשוט נופל מהרגליים מרוב עייפות, וכתוצאה מזה באות לו השאלות: "נו מתי? איך? למה?". ועל השאלות האלה אין תשובה, עד שימלא את הסאה שלו.

ואז הוא מבין, שככל הנראה חסרה לו כמות ואיכות היגיעה. ועיקר היגיעה היא באיכות. אבל איך אפשר להשיג את זה? ברוב המקרים האדם נמצא בחוסר אונים ולא יודע מה לעשות ונשאר בחוסר מעש ובבטלה.

וכאן הוא מתחיל להרגיש, שללא חשיבות המטרה הוא לא יוכל להתקדם. כי הוא מתקדם מזה שהחברים לוחצים עליו ודוחפים אותו, שלא נעים לו והוא מתבייש, שאין לו ברירה, אבל לא מפני שגדלות הבורא מאירה לו. ובטח שלא מעוררת אותו המחשבה על לעשות נחת רוח לבורא.

הוא מתחיל לעשות בירורים כדי להבין מה מניע אותו. מובן, שהאגו מניע אותו, אבל האם הוא חייב להיות קשור למטרת הבריאה? אמנם אני אגואיסט, אבל לפחות אני נעול ומכוון לכוח העליון, לבורא, ולא לסביבה. שלא האנשים יחייבו אותו להתקדם, אלא הבורא, כי הרי חייב להיות איזה שהוא קשר לאמת?

והאדם רואה שעושה הרבה יגיעה, משתתף בכל מה שעושה החברה ומרגיש את עצמו ממש סחוט, אבל הסיבה לכל העבודה הקשה שלו היא סיבה לא נכונה בכלל. המטרה שלו היא לא רוחנית. לכן מתוך זה הוא מגיע לחשבון אמיתי, עד כמה שזה לא נעים, ומבין שצריך לתקן את עצמו ולהמשיך. כך הוא כל הזמן מתקן את המסלול שלו.

הוא רואה שהוא מתקדם על ידי מכשולים, בעיות, אכזבות, קשיים שמתגלים. דווקא הודות להתגברות על העביות, הכבדת הלב, הטענות, המאבק הפנימי, חוסר שביעות הרצון, אפשר לגלות את גדלות הבורא. כמו שנאמר על גלות מצרים, שהבורא גדל בעיניי משה ועָם ישראל, על ידי זה שגורם להכבדת הלב של פרעה.

אין ברירה, אנחנו חייבים לגלות את הרצון האגואיסטי, הגס, הקשה והמיואש, כדי שכנגדו תתגלה הגדלות של הבורא. כאן העיקר זה לא לתת לעצמך אפשרות לברוח ולהסתתר מהקשיים ולחפש דרכים קלות. כי בזה האדם מושך את הזמן ולא מגיע לדינים הקשים ולבירורים שבהם היה יכול לגלות את הדרת ה'.

זה קורה עם כל אחד, אבל צריכים ללמוד מהניסיון הזה ולעשות את כל הפעולות שרק אפשר כדי להימנע מהנטייה הטבעית הזאת של האטה וכל התירוצים להצדיק את עצמו.

מתוך שיעור על מאמר ל"ג מספר "שמעתי", 30.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לא יגעת, לא מצאת
יגיעה מטרתית
תבדוק שאתה לא מבזבז מאמצים לשווא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest