דף הבית / משבר עולמי / אי שוויון חברתי הורג את כולנו

אי שוויון חברתי הורג את כולנו

laitman_2008-12-07_6476.jpg

מחקר: "אי שוויון חברתי הורג אותנו – במלוא מובן המילה. ידוע שאנשים בריאים שחייהם ארוכים חיים לא במדינות עשירות, אלא במדינות שבהן היחסים בין האנשים מלאים באמון. המדענים מצאו הסבר לתופעה זו.

כשאנחנו לומדים על בריאותם של בני האדם, אנחנו יכולים ללמוד על מבנה החברה, וכשאנחנו לומדים על מבנה החברה, אנחנו יכולים ללמוד על הבריאות: ככל שהפערים החברתיים גדולים יותר במדינה, כך גדול ההבדל ברמת התמותה בין הצמרת לתחתית. בגלאזגו, למשל, תוחלת החיים של העשירונים התחתונים היא 54 שנים, ושל האליטות – 82. ואילו בפינלנד, שבה הפערים אינם גדולים, הפער בין שיעור התמותה בעשירונים העליונים והתחתונים הוא לא פי 3, אלא רק פי 2.

אבל הדבר המפליא ביותר הוא: במדינות שבהן הרמה הכללית של חוסר השוויון החברתי-כלכלי היא נמוכה, כולם חיים יותר זמן – גם התחתונים וגם העליונים. והבריאות הכללית של התושבים שם טובה הרבה יותר. חוסר השוויון משפיע לרעה לא רק על השכבות התחתונות, אלא גם על העליונות. כשהחברה היא יותר הומוגנית מבחינה חברתית, לכל חבריה יש יותר סיכוי לשלוט על החיים שלהם ולתכנן אותם.

חוקי ההשפעה ההדדית החברתית צריכים להיות מובנים לכולם ומקובלים על כולם כהוגנים. אם בחברה גם השכבות התחתונות וגם העליונות, מקבלות את הסדר הקיים כלא הוגן, במצב הזה מתח הרסני לבריאות מובטח לכל חלקי ההיררכיה: מעמד הביניים, המעמד הנמוך והמעמד הגבוה. ואילו המדדים ההולכים ותופחים של התמותה הלאומית – הם רק תמונת מראה של המצב הזה".

התייחסותי: אם נצא מנקודת ההנחה של המחקר הזה, ברור איך במקרה הזה, האיזון, מבחינת ההומוגניות וההסכמה החברתית, מוציא את החברה ממשבר המחלות, המוות והדיכאון.

ידיעות קודמות בנושא:
שורש הבעיות: חוסר השוויון
שורש כל הצרות: חוסר השוויון בהכנסות
כל העולם הוא קבוצת סיכון אחת גדולה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest