דף הבית / חינוך, ילדים / אי אפשר להיכנס לאותו נהר פעמיים

אי אפשר להיכנס לאותו נהר פעמיים

255.gifשאלה: לאחרונה אושרה הצעת חוק להקמת זרם חינוך חילוני-דתי, שיתבסס על מערכת החינוך הממלכתית עם דגש על ערכים יהודים. מסתבר שהרבה הורים תומכים בזה מאוד, ומקווים שערכי המסורת ישמרו על הילדים מסמים, אלכוהול, אלימות, וונדליזם, דיכאון ושאר רעות חולות של דורנו. מה דעתך? האם נצליח?

תשובה: הקבלה מסבירה שמסורת היא דבר נפלא, אם האדם מתייחס אליה כתרבות של עמו ורוצה לעצב בהתאם לה את אורח חיי משפחתו, לבנות את ביתו. אולם אם מתייחסים לשמירת המסורת כדבר שיכול להציל אותנו כפרטים או כחברה מכל הצרות שהזכרת – הרי שכאן אנו טועים! לשם כך, אין שום ברירה אחרת מלבד ציות למה שדורש מאיתנו הטבע, קיום התוכנית שמוגדרת בו מלכתחילה להתפתחות האנושות.לפי תוכנית הטבע (מחשבת הבריאה של הבורא), האדם צריך להגיע להבנה של הטבע, לגלות את הקשר שלו למערכת המושלמת האחת, ובמודע להתחבר אליה, כישות אינטגראלית בעלת מודעות.

כדי לעורר את האדם לזאת, הטבע מדגיש לו את חוסר ההרמוניה הנוכחי. האדם מרגיש זאת בצורת סוגים שונים של ייסורים, מלחמות, הפרעות, בעיות. בהדרגה הוא מתחיל להשיג, שהם כולם בעלי אופי גלובאלי, מקושרים, והינם ביטוי של בעיה אחת. אחר כך הוא מתחיל להבין, שכנראה, שורש הבעיה זה הוא עצמו. למסקנה זו דוחף אותנו הטבע ולא לשמירת המסורת.

אם המסורת, כמו גם מסגרות אחרות, עוזרות לתיקון ולביצוע התוכנית הכללית של הטבע, אזי, כמובן, הן מבורכות, אך לצערי הרב, אינני יכול לומר שזו המגמה הרווחת בעם כיום.

אני משוכנע שמהיוזמה של המחנכים וההורים שעליה סיפרת – לא ייצא כלום, כי בילדים אין רצון לכך. בצורה תת-הכרתית, הרצון שלהם כבר מכוון לגילוי מטרת הבריאה, לגילוי הבורא. הילדים שלנו – הם דור שונה לחלוטין – לא סתם דור של אגואיסטים גדולים, אלא שבתוכם, בתוך האגו שלהם, מתגלה כבר ה"נקודה שבלב" – העוּבר של הנשמה, שדורש את התפתחותו.

סוג כזה של אגואיזם עם "נקודה שבלב" לא היה בדורות הקודמים. עד כה האגואיזם פשוט גדל בהדרגה במשך אלפי שנים וביקש להתמלא בעולם שלנו. אולם היום, לא האגואיזם, אלא הנקודה שבלב מבקשת מילוי, ולכן הם לא רוצים את העולם שלנו, אלא משהו אחר… בינתיים "משהו" בלתי מוגדר.

אך אנו מפגרים אחר התפתחות זאת, ומבקשים כאילו לאסור אותם באזיקי האתמול, שוגים לחשוב שכך יהיה להם טוב. בדור שלנו כבר אין מקום וזמן לניסויים כאלה. אנו חייבים בדחיפות להבין את עצמנו ואת מהות חיינו – רק אז נבין, כיצד צריך לגדל ילדים!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest