דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "אישה" ו"גבר" הם שני כוחות שמובילים לבורא

"אישה" ו"גבר" הם שני כוחות שמובילים לבורא

בבריאה אין דבר מלבד שני כוחות: בורא ונברא. הבורא הוא כוח ההשפעה, והנברא הוא כוח הקבלה. שני הכוחות האלה שבבריאה קשורים זה לזה כדי לתת לנברא את האפשרות להשיג את דרגת הבורא.

במילים אחרות, בנברא קיים הרצון למלא את עצמו בצורה אגואיסטית, וכן קיים הרצון האלטרואיסטי להשפיע. השאלה היא מי מהם הוא הראשון; הרצון להשפיע על מנת לקבל מילוי עבור עצמי, או הרצון לקבל תענוג על מנת להשפיע? הכול תלוי במה אנחנו משתמשים, בקבלה או בהשפעה.

כשהאדם נמצא בתחילת דרך התיקון שלו, הוא אינו מסוגל לשמוע על שום דבר מלבד על הרווח לעצמו. כל עוד הוא לא עבר את המחסום ולא עשה צמצום על רצונותיו, הוא רואה בכל דבר רק את האפשרות להוציא מכך רווח לעצמו, הוא פשוט אינו מסוגל אחרת. לכן, כל ההתקדמות שלו מתבצעת לפי העיקרון: "להשפיע בכוונה על מנת לקבל". הוא עובד בקבוצה, מגיע לשיעורים, עוסק בהפצה, ויחד עם זאת הוא בטוח שיצליח "לבלוע" את כל העולם. כך האדם מתקדם, וזה נקרא שהוא משתמש בכוח ה"אישה" שבו.

בהדרגה, ככל שהאדם שומע לעצות המורה, תחת השפעת המאור המחזיר למוטב, מתרחשים בו שינויים פנימיים. ההתקדמות שלו מלווה בעליות וירידות שבאות בזו אחר זו, ובמצבים של חוסר-בהירות ובלבול. כך הוא מגיע למצב שבו הוא מתחיל להבין יותר ויותר את הערך של תכונת ההשפעה בפני עצמה, ללא כוונה להפיק ממנה תועלת. אך בינתיים זה קורה רק מעת לעת. האור העליון מביא אותו להרגשה שההשפעה היא תכונה גדולה ואדירה בפני עצמה.

ואז בכל מעשיו הוא כבר פחות חושב על עצמו ונותן יותר חשיבות לקבוצה ולבורא, הוא מתחיל לחשוב על מצב העולם ועובר מהדאגה לעצמו לדאגה לטובת הכלל. זה נקרא שהוא משתמש בכוח ה"גבר" שבו, בכוח ההתגברות, ועולה מעל ה"אישה" שבו. וכך בהדרגה האדם מגיע מ"לא לשמה" (מעשים לתועלת עצמו) ל"לשמה" (על מנת להשפיע). המהפך הזה מתרחש באופן חד, פתאומי, אך הדרך אליו היא מאוד איטית והדרגתית.

כשהאדם מחליף בצורה מלאה את ה"אישה" שבו ל"גבר", הוא כבר קובע בעצמו את דרך ההתפתחות הרוחנית שלו, שהיא ההתקדמות להשפעה בכוונה על מנת להשפיע ולאחר מכן לקבלה בכוונה על מנת להשפיע. ואז הוא כבר עובד עם הכוח הגברי. וה"אישה" נמצאת בתוכו. היא יכולה להיות לו לעזר, או לעזר כנגדו, הכול תלוי במצבו. ואז מתרחש בו השילוב הנכון בין הכוח הגברי והכוח הנשי.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 11.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בקשה מזויפת, תשובה אמיתית
בדרך לפרעה
כשלא עובד מה שתמיד עבד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest