דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אין אכזר בבית המלך

אין אכזר בבית המלך

מתוך ספר הזוהר, מאמר "ליל הכלה": 132. "דוד המלך, בשעה שקרה לו אותו מעשה, פחד. באותה שעה עלה דוּמה לפני הקב"ה, ואמר לו, ריבונו של העולם, כתוב בתורה, ואיש אשר ינאף את אשת איש, מות יומת. וכתוב, ואל אשת עמיתך לא תיתן שְׁכוֹבְתְךָ לזרע. דוד, שחילל בריתו בערווה, מהו?

אמר לו הקב"ה, דוד צדיק הוא, וברית הקדוש על תיקונו עומד, כי גלוי לפניי, שבת שבע מוכנה לו מיום שנברא העולם…

136. אין לך רשות להמיתו… מיד שב דוּמה למקומו במפח נפש."

שאלה: מדוע המלאך דוּמה כל כך רוצה שדוד המלך ימות ו"שב למקומו במפח נפש" כאשר זה לא הצליח?

תשובה: דוּמה עוזר לעשות בירורים בלבד. הוא מלאך של הבורא, הוא כוח רוחני.

כתוב, שדוּמה "שב למקומו במפח נפש" מפני שהקליפה גם חייבת לגדול על מנת להיות באיזון עם הקדושה. אחרת לא יהיו לנו לא בחירה חופשית ולא כוח הבירור. איך אני יכול לברר משהו אם אין מולי שום דבר שמתנגד לי, גם חכם וחזק כמוני ושאינו טוען שום דבר נגדי?

דוּמה פועל כנגד אוריה ולא נגד דוד. ואילו דוד מברר בזכות שניהם את מצבו האמיתי.

כל מה שהקדושה מקבלת, הקליפה אחרי זה יכולה לינוק, לשאוב ממנה. הרווח כאן עצום. בזכות זה אנו מבררים שבירות יותר ויותר חדשות. ולכן אנחנו מוכרחים לבצע עבירות שבזכותן מתגלה הכלי, הרצון לעומק רב יותר, עביות גדולה יותר.

זה דומה כביכול לבאר שמלאה במים. מים זה "אור חסדים", חסד, והבאר זה הכלי, הרצון. וכל עוד שהרצון מלא בחסדים, לא רואים אותו.

אך כאשר חוטאים, עושים עבירה והחסדים נעלמים, כלומר המים דולפים מהבאר, אז רואים את הדופן שלו. ואז מסתבר שישנם שם עוד סדקים אחרים שנמשכים לעומק יותר גדול. המים זורמים עוד יותר רחוק ואתה שוקע לתוך הרצון יותר לעומק וכך מגלה את הכלי, כך אתה מכיר אותו.

אי אפשר לחקור את הכלי כל עוד הוא מלא בחסדים. כי חסדים זהו חסד, רחמים. אז כל הרצון מלא חסדים והכול נפלא. החסדים מכסים את הכול כמו המים ואינם מאפשרים לבצע בירורים. האהבה גם יכולה להיות עיוורת.

לכן דווקא העבירות עוזרות לחקור את הרצון שלנו. במיוחד רואים זאת לפי נדודי עם ישראל במדבר, איפה שהם ביצעו עבירות על כל צעד ושעל. הם סחבו את העבירות האלה ממצרים, מפני שהם הוציאו משם את כלי המצרים.

אם השָׂק שלך מלא כלי זהב וכסף, אז אתה מגלה כלי אחד אחרי השני, עוד רצון רע אחד ועוד אחד. גילוי רצון האגואיסטי נקרא "עבירה", אך דווקא אז ניתן לתקן אותו.

לכן המלאך דוּמה ביצע עבודה מאוד טובה וגדולה על ידי כך שגילה את הרצונות. אנחנו צריכים להבין ש"אין אכזר בבית המלך", אלא כולם עוזרים ותומכים אחד בשני. אך ללא ההבנה של חכמת הקבלה אי אפשר להבין את הסיפור הזה שהתרחש עם דוד המלך, שיכול להיראות כפושע שהרג את הבעל כדי לכבוש את אשתו.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 28.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
שער אל הגיהינום
עבודתו של אוריה ועבודתו של דוד
מכינים את הקרקע לעבודתו של דוד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest