דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / איך לפתוח את ספר הזוהר

איך לפתוח את ספר הזוהר

יש מושג כזה "לפתוח ספר". לפתוח זה לחדור לעומק שלו, להרגיש איזה כוח נמצא בו. כי הספר הוא המקור של החכמה, המקור של ידע, של הגילוי שעומד מאחוריו. הספר הוא מושג שמורכב משלושה מרכיבים: ספר, סופר וסיפור.

לכן, מיהו הסופר, על מה הסיפור, ומי מספר? יש מישהו שכתב את הספר. הוא כתב מתוך ההתפעלויות שלו ממשהו. לאותו הדבר שממנו הוא מתפעל יש מקור. כי מישהו הרי ברא את הדמות הזאת שממנה הוא התפעל ותיאר את זה בספר. ויש את מי שפותח את הספר, מה שנקרא "ספר השמיים", קורא אותו, ומסביר לך, מספר לך. הוא יכול לספר לך בכך שהוא מתאר את זה בספר. ואתה קורא את מה שהוא כתב.

ויכול להיות שאתה לא קורא את זה, אלא כבר נכנס לתוך הסופר הזה, לתוך המספר הזה. אתה צריך לזהות את עצמך איתו. אם לא תזהה את עצמך עם רבי שמעון, לא תדע מה כתוב בזוהר. הרי זה מגיע בלבוש שלו.

לכן, יש כאן שני מרכיבים (אם כי למעשה יש הרבה יותר מרכיבים, כי הרי הבורא הוא זה ש"כתב"). אבל אנחנו בכל אופן צריכים להגיע לכך שאנחנו מתלבשים ברבי שמעון. במידה שבה נוכל לזהות את עצמנו איתו, להעריך אותו, להימשך אליו, לנסות להידבק בו – במידה הזאת נתחיל להתפעל, להרגיש ולהשיג את מה שהוא מעביר לנו בספר הזוהר, בכל מיני רמזים שאפשר להעביר בכתיבה.

אנחנו צריכים להגיע לכזה מצב שבו לא נוכל לשמוע את הזוהר ללא המושג שנקרא "רבי שמעון". לתוך המושג הזה נכנסת גם קבוצת התלמידים שלו, מפני שהתלמידים נכללים בתוכו.

הכלי הרוחני שממנו אנחנו מקבלים השפעה, נקרא "רבי שמעון". זה לא אדם, אלא איזשהו ענן של תכונות, כוחות, הגדרות רוחניות. כל המערכת הזאת יחד נקראת "רבי שמעון".

אני קשור למערכת הזאת, מקבל ממנה הזנה, ולכן חשוב לי מאוד להידבק אליה. ככל שאני מתחבר אליה יותר ומרגיש שאני בא במגע דווקא עם רבי שמעון – כך מה שיש בו נספג בתוכי יותר. וזאת לא ההתרשמות החיצונית מקריאת הטקסט של הזוהר, אלא השגה פנימית יותר.

העובדה שאנחנו מחלקים את הדבר שמעביר לי את ההתפעלות הרוחנית לכמה מרכיבים: ספר, סופר וסיפור – דווקא עוזרת לנו להתחבר איתו, ולא מרחיקה אותנו ממנו.

זוהי גישה נוספת, שימוש נוסף במושג שנקרא "לפתוח ספר".

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 02.01.2012

ידיעות קודמות בנושא

סיפורי סבא
החכמה על עצמי
המפתח לגילוי הזוהר

2 comments

  1. רציתי שיפתחו לי בספר הזוהר

  2. שלום אוראל
    הרב ד"ר מיכאל לייטמן עוסק בלימוד חכמת הקבלה בלבד.
    בברכה
    רונית שי, מנהלת הבלוג של הרב ד"ר מיכאל לייטמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest