דף הבית / חינוך, ילדים / כיצד לגשר על הפער בין הדורות?

כיצד לגשר על הפער בין הדורות?

שאלה: בשביל מה קיימת תקופת ההתפתחות שנקראת "נערות"?

תשובתי: כדי להיכנס לחיים. אם הנוער היה יודע ומבין כיצד לעשות זאת בצורה נכונה, אז בראש ובראשונה הוא היה לומד מחכמים והיה משתדל לחקור את כל הדחפים של בני הנוער בעזרת הדור המבוגר.

שאלה: אילו יחסים צריכים להיות בין הנוער וההורים, מפני שככלל, הם לא שומעים למבוגרים?

תשובתי: הבעיה של אבות ובנים זוהי בעיה נצחית שחוזרת על עצמה בכל דור, עוד מזמני הפילוסופים היוונים הקדמונים: אפלטון, אריסטו, סוקרטס. אין זה דבר חדש. בזמנינו הבעיה הזאת כבר נוגעת לא רק לאבות ובנים, אלא גם לאימהות ובנות. אם בעבר הגברים עבדו, יצאו למסעות, חקרו, המציאו, אז לנשים תחומים אלו היו סגורים, הן ישבו בשקט בבית ועסקו במשק בית. לכן, אם בעבר קראו לבעיה הזאת כבעיית אבות וילדים, בזה שהתכוונו לבנים, אז היום הבעיה היא הרבה יותר רחבה, היא גם קיימת בקרב אימהות ובנות.

אבל בעיקרון, אני לא מחשיב את היחסים בין הורים וילדים כבעיה, כי הכול הרי נובע מההתפתחות שלנו. אנחנו החלק היחיד בטבע שמתפתח בצורה כזאת סוערת, מדור לדור. הדור הבא כבר לא מרגיש את עצמו כשייך לדור הקודם. הוא סבור שהדור הקודם התיישן בצורה חסרת תקנה, מפני שמתרחשת החלפה מהירה מאוד של רצונות, כוונות ומטרות. אני רואה את זה על הילדים שלי ובמיוחד על הנכדים. אני לא מבין אותם, אבל אני מבין ותופס את זה שאני לא מבין אותם. יש להם יחס אחר לחיים.

אז מה לעשות? חייב להיות חינוך הדדי גם של הדור המבוגר וגם של הצעיר, כך שהם יצרו ביניהם תקשורת מדויקת, אחרת יתרחש נתק מוחלט. הדור הצעיר דורש שיאכילו, ישקו וילבישו אותו, ומה שהם יעשו הלאה זה כבר עניין שלהם ולא שייך להוריהם. זה ודאי לא הפתרון למצב. עם זאת, התכתיב של הדור המבוגר, שמורה לדור הצעיר מה לעשות, הוא גם לא נכון. חייבת להיות שאיפה משותפת מתמדת לקשר והבנה הדדית, אבל העיקר הוא שאיפה לקביעת המטרה הנכונה: השגת תכונת האהבה החלוטה על ידי האנושות כולה, הקשר ההדדי המוחלט, השפעה מוחלטת זה לזה.

אם המטרה היא נכונה, אז היא מחברת את כל הדורות יחד. אבל קודם כל צריך לחשוף אותה, לכן תחילה צריך ללמד את הדור המבוגר, כדי שהוא יבין מה מטרת התפתחותה של האנושות, כיצד היא הולכת לקראת המטרה הזאת ואיך היא תופסת אותה. אם היא תהיה נתפסת בצורה נכונה גם על ידי הדור המבוגר וגם על ידי הדור הצעיר, אז ביניהם ייעלמו כל הניגודים והסתירות. הדור המבוגר ייראה את המטרה הזאת, את האפשרויות שלה ואת מימושה בפרדיגמה שלו, והדור הצעיר בפרדיגמה שלו. ואז שני הדורות יתחילו להשתלב זה בתוך זה ולעזור הדדית זה לזה בהשגתה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל לייטמן", 8.10.2014 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest