דף הבית / חינוך, ילדים / איך לוותר על היצרים המזיקים?

איך לוותר על היצרים המזיקים?

שאלה: אם אדם נכנס לתוך איזשהו תהליך שלילי, למשל אלכוהוליזם, אז או שהוא "משתגע", או שהוא הורס את עצמו, או שמתחולל בו איזשהו שינוי. למעשה, כל האנושות הולכת עכשיו בדרך הזאת. התפקיד שלנו, בקורסים של החינוך האינטגרלי, הוא לתת לאדם את הכלים שיסייעו לו לא להרוס את עצמו. האם נקודת המפנה יכולה להתרחש באמצע התהליך ולא בסופו?

תשובתי: באדם קיימת תכונה שנקראת אמפתיה. אם נַראה לאדם שמתחיל את דרכו המקולקלת (למשל, נטילת סמים) אדם אחר שנמצא על סף מוות בגלל אותם הסמים, אני חושב שזה ישפיע עליו חזק, וזה לא משנה אם הוא רוצה או לא רוצה לוותר על הסמים.

אם ניקח את האנשים לסיור בבית חולים במחלקה לחולי סרטן, הם יראו מה זה עישון. אני אישית מעשן, בצורה די מאוזנת לדעתי, אבל בכל זאת מעשן. אני יודע על עצמי, שאם בזמנו הייתי עובר במקומות מהסוג הזה, זה היה משפיע עליי חזק מאוד. ואם הייתי נקלע לסביבה כזאת שמזלזלת ומביעה את זלזולה במעשנים, באופן טבעי הייתה נוצרת אצלי כזאת תחושה שהייתה מאלצת אותי להכיר ברעתה של הפעולה הזאת.

לכן, הכול תלוי עד כמה אנחנו יכולים לקבל מהסביבה הסובבת אותנו את אותה תוספת הרע שהייתה חסרה לי כדי לגמור עם מצב הביניים הזה, שבו אני עדיין מקבל הנאה, ועדיין לא הרסתי את עצמי לגמרי.

לשם כך, אני זקוק לסביבה רצינית. וזה יכול להיות הציבור, הקבוצה, או הכיתה שבה אני לומד. אנחנו יודעים שאם דעת הקהל בכיתה הולכת בעקבות איזושהי אופנה או מקבלת על עצמה עקרונות מסוימים, כולם בלית ברירה חייבים ללכת אחריהם. הרגשת העדר אופיינית לאדם, מפני שהוא מודד את עצמו רק ביחס לאחרים. הוא לא יכול להרשות לעצמו להיות טוב יותר או רע יותר מהאחרים. חשוב לו המשקל שלו בעיני החברה, וזה לא משנה לאיזה צד: חיובי או שלילי. לכן, אם ניצור כזה סטנדרט חברתי, כולם יהיו חייבים לציית לו. כך נבראנו.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 13.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הפרסומות אשמות
ההרגל החדש
אפשר להסביר הכול

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest