דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / איך להשיג צדק חברתי

איך להשיג צדק חברתי

שאלה: איך אפשר לחבר בין הגישה של קבלת החלטות מסביב לשולחן עגול, כמו במשפחה אחת, ובין הצרכים הפרטיים של כל אדם?

תשובתי: נכון שחלק מהמפגינים דורשים טיטולים, אחרים דורשים קוטג', דירות זולות, וכן הלאה, אבל כל העם מאוחד סביב השאיפה לצדק חברתי. כל אחד מרגיש שלא קיים צדק חברתי, שמרמים אותו, שהוא לא מקבל את המגיע לו בהשוואה לאחרים.

ודווקא את הצדק החברתי הזה צריך להשיג בזמן חלוקת ה"עוגה". אבל מה זה צדק חברתי? – צדק זה כשכולם מסכימים, שבתנאים שנוצרו זהו הפתרון האופטימלי היחיד.

הכול צריך להיפתר סביב השולחן העגול. לא נוכל לפתור אף בעיה ללא קשר עם האחרים, מפני שהכול נוגע לכיס המשותף. אך אם כל אחד יראה רק את הצרכים והדרישות שלו, אנחנו לא נגיע להחלטה הנכונה, ולמחרת יתחילו מחאות חדשות. כולם צריכים להבין, שלא ניתן לפתור את הבעיה באופן אחר. ניתן להגיע לצדק רק מתוך הסכמה הדדית וערבות הדדית.

אי אפשר מייד לשמוע ולראות עד כמה עמוק העיקרון הזה, אבל הוא משנה את כל הגישה. ודווקא הוא צריך להתבצע בעם. מפני שלא כל כך חשוב כמה כסף אתה מוריד מכאן ומשם, אלא חשובה ההרגשה שאתה באמת נמצא יחד עם כולם.

גם עכשיו אנשים חיים, אבל הם חיים במצב מדוכא. ולא פחות ממה שחשוב להם הכסף, חשוב להם להרגיש שלא מקפחים אותם, שלא "דחקו אותם הצידה".

בהתאם לגישה הזאת, ישתנו גם ההחלטות הפרקטיות. כל החברה והעם יתחיל לחשוב אחרת, להתייחס למצב ברמה אחרת, להבין שאפשר להצליח רק על ידי קבלת החלטה מסביב לשולחן עגול.

הרי צדק חברתי אינו נמדד לפי כמות הכסף שכל אחד מקבל. הוא נמדד לפי ההשתכנעות בכך שאנחנו משפחה אחת, אך מחוסר ברירה, בשלב הנתון, אנחנו מתחלקים בצורה כזאת.

צריך לחשוב על כולם באופן יחסית זהה, כמו במשפחה שבה יש צעירים וזקנים, חולים ובריאים. וכך גם אנחנו דנים איך לתמוך בכל אחד ברגע הנתון. וזה נקרא צדק.

ישנם ארגונים שמחוללים במדינות שונות מהומות, הפרות סדר ומהפכות, ואילו אנחנו מוכנים להתחיל לעסוק בהבאת החברה להסכמה הדדית!
ידיעות קודמות בנושא:
דוגמא לעולם כולו
כל העם סביב שולחן עגול
כל העם כמו משפחה אחת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest