דף הבית / משבר עולמי / אוכל מזיק ואוכל בריא

אוכל מזיק ואוכל בריא

הערה: מדענים מאוניברסיטת קרנגי בארה"ב, סבורים שצמחונות ודיאטות בריאות, מזיקים לסביבה. הם ערכו מחקרים רבים, וקבעו ששימוש בפירות, ירקות, ומוצרי חלב, גורמים נזק רב לסביבה, מפני שיש צריכה גדולה יותר של אנרגיה ומים וכך מזדהמת האטמוספירה. יחד עם זאת, הם מציינים ששימוש בבשר משפיע חיובית על הסביבה. 

תשובתי: זה אנחנו שסבורים שאוכל צמחוני הוא בריא. אבל למעשה, אנחנו שינינו את עצמנו, פרמטנו את עצמנו כל כך, שכבר לא מובן מה טוב ומה רע לגוף שלנו ולטבע הסובב. בצורת החיים הנוכחית ובכזאת כמות של בני אדם (8-7 מיליארד) שמאכלסים את כדור הארץ, אנחנו לא יכולים לשאוף לכך שלכולם יהיה אוכל בריא, נורמלי וטבעי. מפני שאי אפשר לגדל זאת באופן טבעי, כך לא תצליח להאכיל אף אחד. כדי לגדל כזאת כמות של ירקות ופירות כמו פעם, יידרשו לנו עוד עשרה כדורי ארץ שיהיו מצוידים בכל מיני מתקנים אוטומטיים. אבל גם אז נקבל מלפפונים ועגבניות מיניאטוריות, בקיצור, שום דבר הגיוני. בשיטה כזאת אי אפשר להאכיל כמויות עצומות של בני אדם. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון שמוצרים טבעיים מתקלקלים מהר מאוד, לכן נאכל את מה שנפתח.

היה לי חבר שעבד במכון לחקלאות. שאלתי אותו: "מה אתם עושים, במה אתם מאכילים אותנו?". וסיפרתי לו בדיחה, שעם העגבנייה של ימינו אפשר לשחק כדורגל, לא יקרה לה כלום, ואז עוד אפשר לקצוץ אותה לסלט. הוא ענה לי: "כן, אנחנו שואפים לגדל בדיוק כאלו עגבניות: שתוכל לזרוק אותן על הקיר ואז להכין ממנה מה שתרצה". הן תהיינה בכל מיני צורות, ותוכל להעבירן לאן שתרצה, לשמור אותן זמן רב, ואחר כך תוכל להכין מהן אוכל והן תישארנה טעימות לפי התרכובת והטעם.

שאלה: ומה עם הבריאות של האדם?

תשובתי: האדם יהיה גם כן חצי סינטטי, והכול יהיה נורמלי, לא יקרה כלום, מפני שהתרבנו לכדי 8 מיליארד בני אדם, שצריך לספק להם מזון, ומוצרים טבעיים לא יחזיקו מעמד. היום אנחנו יכולים להציב בנגב שתי חממות ולהאכיל את כל רוסיה בכל מיני סוגי ירקות. אנחנו יכולים לגדל עצים ננסיים שיניבו פירות, זו לא בעיה. כך האנושות לא תסבול מרעב, מוצרי המזון לא יתקלקלו, מפני שנעשו נכון מבחינה טכנולוגית. כלומר הכול יהיה בסדר: תעמיס עגבניות למשאית, תיקח אותן לאן שתרצה. שניים-שלושה ימים והן לא תתקלקלנה. אחר כך קצת תרחץ אותן: אין תולעים, הכול נקי, ותכין סלט. צריך להסתכל באופן רציני על הדברים, זה שבני אדם אוהבים להעביר ביקורת, זה נכון. אני מסכים איתם. אבל מה לעשות אם עלינו להאכיל 8 מיליארד ואנחנו צריכים לשאוף לכך שלכולם יהיה הכול.

שאלה: אז מהי המסקנה?

תשובתי: תחילה צריך לעשות כך שלכולם יהיה כל מה שצריך: חצי קילו עגבניות, חצי קילו מלפפונים, חצי קילו פלפל ביום, 200 גרם בשר, חתיכת דג, כוס יין או מיץ ענבים. שלכל אחד יהיה מה שהוא רוצה והכול טרי: תפוח אחד, אגס אחד, פרוסה של לחם טוב. אבל איך אפשר לעשות את זה? רק בעזרת כימיה. אחרת זה לא יגיע לצרכן, לא תוכל לשמור את המזון, לא תוכל לארוז אותו וכולי. בכל מקרה אתה חייב להשתמש במדע כדי לעשות מזון שיגיע עד לאדם המרוחק ביותר, ושבראש ובראשונה הוא לא יהיה רעב. וכשבעזרת המדע תשיג זאת, אז צריך לעשות כך שזה יהיה כמה שפחות מזיק. מצד שני, מה זה משנה אם זה מזיק או לא? במשך 100 השנים האחרונות הארכנו פי שניים את תוחלת החיים. ומה הלאה? האם בני האדם שחיים באופן נורמלי וניזונים מהמזון הזה יותר חולים? לא נורא. ישנן מחלות טבעיות, אז צריך לחשוב ממה הן נובעות. אני לא רואה שהצמחונים הם הרבה יותר בריאים מכל היתר. למורה שלי הרב"ש, הייתה אפשרות לקנות את כל סוגי האוכל, והצעתי לו לקנות ירקות ופירות מיוחדים, בשר מסוג מסוים, אבל הוא ענה: "אני צריך לאכול מה שאוכלים כולם". וכמה שלא ניסיתי לשכנע אותו שזה אוכל מזיק, הוא סירב וענה: "אני צריך לצרוך כמו האחרים, כי אני חי בקרבם".

הערה: כלומר המסקנה היא כזאת: אין לנו לאן לברוח, זה דבר ראשון. שהעם לא ירעב, זה דבר שני.

תשובתי: לא, המסקנה השנייה היא הראשונה: העיקר שהעם לא ירעב.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 16.12.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest