דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אודות כתבי המקובלים

אודות כתבי המקובלים

שאלה: שמעתי שאתה לא לומד את כתביהם של מקובלים אחרים, כמו למשל הרמח"ל. האם זה מפני שאתה לא מכיר את כתביהם או שאינך מבין אותם?

תשובתי: אני מצאתי את המורה שלי, הרב ברוך שלום הלוי אשלג (רב"ש), בחורף בשנת 1979. עד אז, משנת 1975 אני למדתי קבלה לבד עם החבר שלי חיים מלכה. בתקופה הזאת למדתי את כתבי הרמ"ק, הרמח"ל, הגר"א, ושאר מקובלים.

כמו כן למדתי תלמוד אצל כמה מורים ברחובות, ששם גרתי באותה התקופה, למדתי חצי שנה בישיבה בכפר חב"ד, נסעתי למקובל הידוע יצחק זילברמן בירושלים (לא לבלבל עם הרב יצחק זילבר, שאיתו גם כן היו לי שיחות). אבל כאשר מצאתי את המורה שלי, הרב"ש, ונכנסתי ללימוד של בעל הסולם, אני הנחתי בצד את כל שאר המקורות השונים.

לפי הקונקרטיות (המוּחָשיות) והדיוק של הניסוח ועריכת הכתבים, אני לא רואה שווים לו. את המקורות האחרים יכולים לפרש ב"כיוונים וצורות שונים", ואילו בעל הסולם נותן לך עד כדי כך הגדרות "חדות" שאתה מבין את מקומך במערכת הבריאה וצריך להחליט – האם להישאר בהמה או להפוך להיות אדם. באופן זהה גם בנו הבכור של בעל הסולם, המורה שלי, הרב"ש, הוא קונקרטי ועקבי.

אני מוכן להסביר כל מקום בכתבי הרמח"ל, אם נתקלת בקשיים בהבנתו. רק עדיף שתשלח לי טקסטים מקוריים של הרמח"ל בעברית ולא בתרגום לרוסית. באופן כללי, אני ממליץ ללמוד תחילה את אותו הנושא אצל בעל הסולם, ואחר כך אתה כבר תבין את הרמח"ל.

ידיעות קודמות בנושא:
להשתייך למקובל
הספרים המיוחדים האלה…
לקבל הזנה מלימוד בעל הסולם והרב"ש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest