דף הבית / משבר עולמי / אבולוציה של שיתוף הפעולה ושל אלטרואיזם

אבולוציה של שיתוף הפעולה ושל אלטרואיזם

סקירת מאמרים. אם התנהגותנו היא תוצאה של אבולוציה, אין זה אומר שהיא מוצדקת. עוינות כלפי זרים הייתה תנאי הכרחי להתפתחות היסודות של כללי המוסר שלנו ושל הנטייה לשיתוף פעולה, אך העובדה שהאלטרואיזם שלנו לאורך ההיסטוריה היה מכוון רק כלפי "קרובים", ואילו כלפי זרים אבותינו היו מרגישים סלידה ועוינות, אינה מצביעה על כך שעלינו לחקות היום את מודל המוסר הזה.

האבולוציה נתנה לאדם תבונה. ועלינו לבדוק מחדש את מוסכמות המוסר המיושנות, שנכפו על אבותינו במהלך האבולוציה. טבועה בנו תכונה מולדת לחלק את בני האדם ל"קרובים" ול"זרים", ולהרגיש כלפי זרים תיעוב וסלידה. אנחנו, כיצורים נבונים, צריכים להבין זאת ולהתגבר על כך.

אלטרואיזם אצל חרקים תחת שיטות משטרתיות. התנהגות אלטרואיסטית אצל דבורים אינה נובעת מרצון חופשי אלא מוכתבת. האם אפשר לבנות חברה בה האלטרואיזם יהיה תוצאה של רצון חופשי באמת ויביא תועלת לכל פרט? לא בני האדם ולא החוקרים הצליחו בכך עדיין.

חיידקים – אלטרואיסטים עוזרים לאכול את עצמם. במושבות של חיידקים, בתנאי רעב, מחצית אחת של החיידקים הורגת את המחצית השנייה. הראשונים שורדים ומשאירים צאצאים, וכך הדבר חוזר על עצמו בכל עת רעב. מכאן, שהאינטרסים של החברה חשובים יותר מהאינטרסים הפרטיים.

אמבות – מוטציות אינן מאפשרות לרמות את עצמן. כל מערכת אלטרואיסטית נאלצת להתמודד עם טפילים ורמאים. נוכחות של טפילים גורמת להתרחבות מוטציות הגנתיות. כדי להתגונן מפני רמאים, אמבות אינן צריכות להפוך להיות רמאיות בעצמן – זה נגרם כתוצאה מחיזוק שיתוף הפעולה ביניהן.

הפרדה גורמת לירידה ברווחה. בני נוער בבתי ספר אינטגרלים מראים מוכנות גדולה יותר לשיתוף פעולה ומגלים עניין רב יותר ברווחה החברתית לעומת הנוער בבתי הספר הממשלתיים. למוסדות אינטגרלים יש תפקיד משמעותי בהגברת הנכס החברתי, ורק דבר זה יכול לחזק את יציבותן של מדינות רב לאומיות.

אשפה ברחובות גורמת לעלייה ברמת הפשע. פסיכולוגים וסוציולוגים הניחו לפני זמן רב שהתנהגות אנטי חברתית יכולה להתפשט כמו מגיפה. ניסויים מצביעים על כך שאנשים עוברים על נורמות התנהגות מקובלות לעתים קרובות יותר, כאשר רואים שאחרים עושים כך. "דוגמה רעה" מתפרשת בהרחבה: כאשר אנשים רואים שאחד הכללים מופר, הם מרשים לעצמם להפר גם כללים אחרים.

ידיעות קודמות בנושא:
מאלטרואיזם אגואיסטי – לסופר-אורגניזם ולפאשיזם
אשליה מדעית: גילויי אלטרואיזם ברובוטים
אלטרואיזם אמיתי ועזרה לזולת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest