דף הבית / חינוך, ילדים / מתי ההמון יהיה חכם?

מתי ההמון יהיה חכם?

שאלה: הכוח המניע של האבולוציה הוא הגילוי באנושות של הרשת הגלובלית. בשנים האחרונות הגילוי הזה בא לידי ביטוי בצורה מעניינת, הנקראת "חכמת ההמונים" או "crowdsourcing", כאשר אנשים מתחברים לא סתם כדי לדבר, אלא לייצר מוצר מסוים. כלומר, זה חיבור אמיתי שמייצר משהו. והתוצאה של החיבור הזה היא תמיד ברמה גבוהה יותר מאשר הסכום של הפרטים.

מהי אינטליגנציה קולקטיבית, "חכמת ההמונים"? מדוע האינטליגנציה של קבוצה היא גדולה יותר מאינטליגנציה של אדם אחד?

תשובה: אינטליגנציה קולקטיבית התחילה להתגלות רק לאחרונה.

בעיקרון, הרשת הכוללת שמחברת אותנו תמיד הייתה קיימת בינינו. זהו היקום כולו שנחשב על ידי פילוסופים, פיסיקאים וחוקרי טבע רבים כישות אחת שלמה. ואיך היקום יכול להיות לא מאוחד, אם הוא נולד רק מנקודה אחת והתחיל להתפשט בהדרגה?

בטבע אין כאוס, הוא יכול להיות רק בראש שלנו. כאשר אנחנו חוקרים את הטבע, אנחנו רואים שפועלים בו חוקים ברורים, ואם אנחנו לא רואים את החוקים האלה עד הסוף, באופן כללי או פרטני, זה אומר רק על חוסר הידע שלנו. אבל, ככל שאנחנו מגלים את הטבע, אנחנו יותר ויותר מגלים את הקשר המוחלט שקיים בו.

הקשר קיים בכל הרמות של הטבע, לכן האדם והחברה אינם יוצאי דופן. הם תוצר של הטבע. לא אנחנו איכשהו יצרנו את עצמנו ועשינו את עצמנו כאלה, אף על פי שהיינו רוצים לחשוב שאנחנו עצמאיים לחלוטין. אבל ככל שאנחנו מתקדמים, אנחנו יותר ויותר מגלים את חוקי ההתפתחות של החברה האנושית. אנו רואים עד כמה החוקים האלה הם אובייקטיביים, ואנחנו לא יכולים לעשות שום דבר עם זה, אנחנו יכולים רק לציין את העובדות.

לכן, הרשת המקשרת את החלק הדומם, הצומח, החי, והאנושי של הטבע, היא אחת. בזמנינו מתגלה החלק האחרון המפותח ביותר של הטבע – החברה האנושית, שמתחילה לגלות שגם היא נכללת ברשת הגלובלית האינטגרלית. והרשת היא כל כך מחוברת באופן הדדי, שאם נסתכל דרכה, אנו נראה שזה בלתי אפשרי אפילו לדמיין את חופש הבחירה של האדם, אנו נראה שאין כאן שום מקריות, וכולי.

הכול נכלל בדיוק מוחלט בתוכנית ההתפתחות האחידה, שבהכרח מגלה לנו את התלות ההדדית המוחלטת בינינו. וככל שאנחנו מגלים אותה, אנחנו מבינים שאנו כלולים בה, והיא מחייבת אותנו לפעול בתיאום איתה.

על פי מחקר פיזיקלי, אדם מסתכל על אירוע כלשהו בחלל הרחב או במיקרוקוסמוס, ומכניס אותו פנימה לתוכו, ולכן האירוע הזה כפוף לשינוי. התופעה הזאת גם מעידה על התלות הכללית, רק בין הרמות השונות, במקרה זה, בין רמת האדם ורמת הטבע הדומם.

רשת הקשר ההדדי השלם מתגלה לנו בהדרגה, ובכך היא מפתחת את האנושות, ומובילה אותה לאינטגרליות. אבל ברגע שהרשת הזו מתגלה, אנו מחויבים להתאים לה. אחרת, במידת חוסר ההתאמה והדמיון אליה, במידה שאנחנו שונים ממנה, אנחנו חווים כל מיני בעיות, שבדרך כלל קוראים להן "משבר".

לכן, אנחנו לראשונה הגענו למשבר ארוך טווח שנמשך כבר עשרות שנים. הראשונים שהבחינו בו לפני כמעט 50 שנים היו חברי "המועדון הרומי", שהחלו לפרסם מאמרים שונים בנושא זה. מאז, המשבר ממשיך להתפתח, זהו המשבר במשפחה, בחינוך, בתרבות, וכולי.

אנחנו נעמדים מול מערכת אינטגרלית חדשה לחלוטין, אבל מכיוון שאנחנו אינדיבידואליסטים, אגואיסטים, אנחנו לא יכולים להתאים לה. כאן יש צורך בשינויים בתוך האדם. ומשום שהשינויים האלה בנו עדיין לא התרחשו, המשבר, כמובן, ימשיך. אנחנו רואים איך הוא הולך וגדל. רשת הקשר בינינו מתגלה יותר ויותר, ואנחנו עדיין לא מבינים עד כמה אנחנו שונים ממנה. לכן עדיין מוקדם לדבר על crowdsourcing ("חכמת ההמונים").

כאשר אנחנו מתאספים יחד, אנחנו רואים שהסכום של כל המאמצים והפעולות שלנו גבוה בהרבה מהסכום הרגיל – נוצר כאן עוד סוג של תוספת. יתר על כן, התוספת הזאת היא משמעותית מאוד, היא כאילו חכמה מהמדרגה הבאה, כאילו נבואה, כלומר, אנחנו כאילו רואים קצת יותר גבוה, מעבר לזמן, מעבר למה שאנחנו מסוגלים לראות, מפני שעל ידי המאמצים המשותפים אנחנו נכנסים לסוג של התאמה לרשת האינטגרלית.

זה מתרחש בקבוצות קטנות של אנשים שהם עדיין די אגואיסטיים. ואם היינו יכולים לקבץ קבוצה שהייתה באמת אינטגרלית, כלומר, שהאנשים בה היו עולים עד לרמה של התכללות זה בזה, כפי שנדרש על ידי הרשת, אז הם היו מוצאים את עצמם במימד אחר, שאליו הטבע רוצה לדחוף אותנו.

הרי, על פי הטבע, אנחנו עדיין נמצאים בדרגת החי של ההתפתחות, ודואגים רק לגוף שלנו. וכאשר אנחנו נוכל לדאוג לאינטליגנציה הכללית, להשגה הכללית, לקיום האינטגרלי שלנו, אז אנחנו נוכל לדבר על "חכמת ההמונים" האמיתית.

הקיום האינטגרלי הזה, הוא הדמות של האדם. זוהי לא דמות פיזית, אלא דמות רוחנית, המקבץ העל-אגואיסטי של כל התכונות שלנו.

מתוך התכנית "חוכמת ההמונים", 06.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
טכנולוגיה של "חכמת ההמונים": מוטיבציה
טכנולוגיה של "חכמת ההמונים": דמות אחת
המנגנון של השׂכל הקולקטיבי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest