דף הבית / מהעיתונות / Snaujienos.lt: "רוח של מיסטיקה וכישוף נושבת מהאוניברסיטה"

Snaujienos.lt: "רוח של מיסטיקה וכישוף נושבת מהאוניברסיטה"

לאחר החתימה על הסכם שיתוף הפעולה של מכון ה- ARI עם אוניברסיטת שאוליי התפרסמה כתבה באתר האינטרנט snaujienos.lt עם הכותרת:

"רוח של מיסטיקה וכישוף נושבת מהאוניברסיטה"

אצל חברים לדעה נחשב מיכאל לייטמן כמדען מוכשר, שיצר סינתזה מנומקת בין המדע לקבלה, אם כי במסיבת העיתונאים מעולם לא השמיע את המילה "קבלה".

צילום של ואדים סמוטקין
רומואלד אורבנביצ'וטה

"הקבלה זה הכול עוולות. למרות שגם עוולות ניתן לחקור, הרי החוקר הוא מומחה לפסיכואנליזה, כאשר גברת שוכבת על מיטת הטיפולים על מה היא חולמת, הוא מפרש את חלומותיה" – עונה בצורה ישירה ובחדות חבר האקדמיה הליטאית בפועל, הפילוסוף, הפרופסור ארבידס שליוגריס, לאחר שנודע לו על הסכם שיתוף הפעולה שחתמה אוניברסיטת שאוליי עם המכון לחקר הקבלה.

החינוך האינטגרלי כבר באוניברסיטה

שלשום חתמה אוניברסיטת שאוליי על הסכם שיתוף הפעולה עם מכון ה- ARI (ישראל). לפני כן נערכה מסיבת עיתונאים, שבמהלכה הציג סגן היו"ר של האוניברסיטה לקשרים הבינלאומיים ולפיתוח, הפרופסור תאודוראס תמושונאס, את ד"ר מיכאל לייטמן מנהל מכון ה- ARI כמפיץ שיטת החינוך האינטגרלי.

ד"ר לייטמן סיפר בקצרה על מערכת החינוך האינטגרלי כמוכרת ומיושמת במדינות רבות בעולם, כיצד הילדים מלמדים ילדים אחרים, כיצד השיטה הזאת מיועדת לסייע לפתור בעיות מודרניות רבות, כגון: צריכה, אבטלה, משפחה וכולי, כיצד החינוך האינטגרלי בונה את החברה העתידית.

"איננו משנים דבר, אנחנו רק מסבירים לאדם באיזה עולם חדש הוא נמצא, כיצד עליו להסתדר טוב יותר" – אמר יו"ר מכון ה- ARI, ד"ר לייטמן, "אנחנו עובדים עם ארגונים ציבוריים, מכיוון שישנם שם אנשים שקרובים לרעיונות הללו, וצריכה להיבנות תוכנית מוגדרת ברמה המדינית".

סגן היו"ר, ת.טמושונאס, הסביר מדוע תוכנית החינוך המוצעת על ידי ד"ר לייטמן אקטואלית לליטא: ראשית, בגלל היחסים בין התרבות שלנו לתרבות הגלובלית רצוי לנסות לא להתנגד אלא לשלב אותן, כדי שישלימו זו את זו בהצלחה. שנית, בגלל ההגירה מליטא וההגירה בעתיד.

אנחנו עכשיו רוצים ללמוד, לאמץ את השיטה המורכבת מאוד, המקיפה ביותר, המכוונת לעתיד. זהו נושא חדש עבורנו, לכן אנחנו מאמינים שבקרוב נלמד ונתמזג כמו שותפים שווים בתוך המערכת שבראשה עומד הד"ר לייטמן.

למרות שסגן היו"ר דיבר על שיתוף הפעולה העתידי, הסתבר כי באוניברסיטה כבר בקרוב מאוד ילמדו לפי השיטה הזאת חמישה מקצועות לימוד, בפקולטה למדעי החברה מתכוונים להקים מרכז לחינוך האינטגרלי ולחברה האינטגרלית, לבצע עבודות ארגוניות שונות ולהעביר הרצאות לציבור הרחב.

במסיבת העיתונאים הוצג ונחתם הסכם שיתוף הפעולה, שמייד אחריו העביר ד"ר לייטמן הרצאה מפורטת יותר בנושא "חינוך אינטגרלי – לשם מה?" לקהילה האוניברסיטאית ולציבור הרחב.

המכון לחקר הקבלה ה- ARI

לכאורה, צריך לשמוח בגלל שנחתם הסכם חדש באוניברסיטת שאוליי שמהווה כניסה למערכת החינוך המוכרת בעולם כולו.

אך, מדוע במהלך מסיבת העיתונאים לא הוברר מה פירוש השם המקוצר ה- ARI שבראשו עומד מיכאל לייטמן. הכוונה, שהמכון לחקר הקבלה על שם יהודה אשלג (ARI – ASHLAG RESEARCH INSTITUTE). ד"ר מיכאל לייטמן משמש לא רק כיו"ר של המכון, אלא גם של האקדמיה הבינלאומית לקבלה, שהוא ארגון ללא מטרות רווח, שעוסק בחקר הקבלה ופעילות חינוכית, הוא מייסדה ומנהיגה.

אדם זה נודע בעולם בעיקר כמדען- מקובל, חבר במועצת חכמי העולם (World Wisdom Council), ובנוסף כד"ר לאונטולוגיה ולתורת הידע, דוקטור לפילוסופיה, ביוקיברנטיקאי.

בצורה כזאת, המערכת לחינוך אינטגרלי המוצעת על ידי ד"ר לייטמן, פחות או יותר קשורה עם הקבלה, שבחקירתה הוא עוסק במשך שלושים השנים האחרונות.

באתר האינטרנט בשפה הליטאית, ב"בלוג של מיכאל לייטמן, חכמת הקבלה ומשמעות החיים" מוצהר כי ד"ר לייטמן כתב יותר משלושים ספרים שתורגמו ל-15 שפות, בהם מפורשים לפרטי פרטים המקורות הקבליים. למעשה בפעילותו הוא חידש את התפיסה המסורתית כלפי הקבלה, חשף אותה כידע שהאנושות כולה זקוקה לו".

הקבלה – אינה רק ניחוש בקלפים

אז מהי קבלה ומדוע בזמן מסיבת העיתונאים לכבוד חתימת ההסכם עם מכון ה- ARI באוניברסיטת שאוליי, היא מעולם לא הוזכרה?

לפי המילון של המילים הזרות יש לה שני פירושים: הראשון, מסורת יהודית עתיקה, לימוד איזוטרי שהתפתח ועובד על בסיס האמונה היהודית, השני, ניחושים על פי קלפים, כף היד והמספרים.

את המשמעות השנייה אפשר מייד לסלק, הרי לא על ניחושים כתב ד"ר מיכאל לייטמן 30 ספרים. ולא על כך היה מדובר בכנס הבינלאומי "לומדים להתחבר" בוילניוס, במשך שלושה ימים.

באתר האינטרנט הנזכר מוגדרת הקבלה כשיטה מדעית למחקר העולם הרוחני: "המדעים הרגילים כמו פיזיקה, כימיה, ביולוגיה חוקרים רק את העולם הגשמי, שמורגש בתוך חמשת החושים שלנו. אך על מנת להבין באמת את העולם הסובב אותנו נחוץ לנו כלי שמאפשר לחקור גם את החלק הנסתר מחמשת החושים שלנו, הכלי הזה הוא הקבלה".

המומחים על ההסכם ועל הקבלה

על הלימוד הזה, המדע או הכלי הזה, ועל ערכו של הסכם בין אוניברסיטת שאוליי ומכון ה- ARI משיבים לפי בקשתנו שני מומחים:

המנהל לשירותי המדיה הנוצרית, יואוזס דפשאוסקס, השיב בצורה דיפלומטית: "החברה המודרנית היא רב תרבותית, לכן כל התרבויות והדתות יכולות לשתף פעולה, כפי שעולה מהפגישה ה-11 בוותיקן".

חוות דעתו של החבר באקדמיה הליטאית בפועל, הפילוסוף, הפרופסור ארוידס שלוגריס, היא חד משמעית: "הקבלה זה הכול עוולות. למרות שגם עוולות ניתן לחקור, הרי החוקר הוא מומחה לפסיכואנליזה, כאשר גברת שוכבת על מיטת הטיפולים, על מה היא חולמת, הוא מפרש את חלומותיה". הקבלה גם היא עוולת, גם את החלומות ניתן לחקור. אלה הם שני דברים שאינם קשורים ביניהם, העוולות והמדע על העוולות. אפשר לחקור אותה מפני שיש בה דברים יפים ביותר, זאת שירה נפלאה. מדע "קבללוגיה" כזה אפשרי בהחלט. מדוע זה פופולארי עכשיו? תמיד השרלטנים ניהלו את העולם, זהו טבע האדם.

ובנוגע להסכמים… ישנן המון פעולות, לא רק מדעיות טהורות, אלא גם פיננסיות, טיולים ודברים נוספים שונים. לו אני הייתי סגן היו"ר, אני בטוח הייתי חותם. ישנן המון סיבות לכך, רק מפני שזה ישראל, כבר חשוב מאוד".

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/ObLXw

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest