דף הבית / כלכלה / כסף / דניס מדואז Dennis Meadows מחבר הספר "גבולות הצמיחה" – על העתיד

דניס מדואז Dennis Meadows מחבר הספר "גבולות הצמיחה" – על העתיד

מאמר דעה: קשה לשבור את התלות בין "החלום האישי" לבין צמיחת התמ"ג. העולם מפנה כזו תשומת לב ענקית לצמיחת התמ"ג והרווחה האישית כיוון שהעסק חייב לקבל רווח בטווח הקצר. החברות אינן מקבלות רווח כאשר אתם לומדים, נפגשים עם חברים, קוראים, אוהבים. הם מקבלים רווחים כשאתם קונים משהו.

דווקא מהסיבה הזו לא מפרסמים את החברות, אך מפרסמים מוצרים רבים. דווקא מהסיבה הזו הרוב מעצב את החלום האישי שלו במונחים של צריכה. אבל בטווח הארוך אי אפשר להימנע מאסון. אסון, זו לא שנה מסוימת, אלא תהליך. ישנה אפשרות להתכונן לתקופה הזו ולרכך את ההשלכות – במקרה הזה יעזרו לנו האפקטיביות והשינוי של "החלום האישי".

הבעיות העיקריות היום: האפשרות לצבור אנרגיה לתקופה שבה לא יהיו בידינו מספיק מקורות טבעיים שלה. שיטות הייצור, הייבוא והאחסנה של המזון, שיהיו עמידות בפני המחסור בדלק טבעי, כיוון שהחקלאות הקיימת משתמשת בהרבה פחמימנים. בנוסף, השיטות החדשות חייבות להיות עמידות בפני שינויי האקלים, בראש ובראשונה בפני שינוי תדירות המשקעים ועליית הטמפרטורות. פיתוח מערכות יציבות בפני לחצים ואסונות. על המדע לפתור בעיות ולא לגלות תגליות.

השיטה המוניטרית חייבת להשתנות. העיצוב הקיים של תפיסת הכסף מתבסס על תפיסת הצמיחה התמידית. אם לא תהיה צמיחה, לא יהיה בסיס לקיום השיטה המוניטרית הקיימת.

הלימודים היום זוהי ההכנה לחיים ל- 50 השנים הבאות. התקופה ההיסטורית הנוכחית מתבססת על אוצרות טבע זולים ותסתיים בעשור הקרוב. מה יעשו אותם האנשים, שלמדו כלכלה, מימון, בנקאות או עריכת דין? – בארה"ב צפינו בשנת 2008 במצב, שבו כמות עצומה של עורכי דין ובנקאים מתחום המימון הפכו לפתע ללא נחוצים לאיש ומצאו את עצמם ברחוב. אבל אם יש לכם השכלה ברמה טובה במדעים או בהנדסה, אם אתם יודעים איך עובד הטבע – אז התנאים ישתנו ולאנשים כמוכם יהיה את הביקוש הגבוה ביותר!

התייחסותי: המחבר לא נותן פיתרון למשבר. הוא חושב שאנחנו עוד נחזיק מעמד הרבה זמן במצב תלוי שכזה. נשרוד על בסיס שימור האנרגיה והמזון… גבול צמיחת האגו הגיע, הוא כבר לא צומח יותר, ולכן לא דורש לעצמו "מזון". הוא הפך להיות סגור, גלובלי ואינטגרלי – ולכן נדרש התיקון שלו – העברתו למצב שבו הוא יוכל לשרוד, זאת אומרת, מבלי להיסגר בתוך עצמו, אלא על ידי התכללות באחרים. הוא מאלץ את עצמו לתקן את עצמו, כמו שפרעה על ידי התנכלויות גירש את עם ישראל ממצרים.

ידיעות קודמות בנושא:
גבולות הצמיחה
המשבר הפיננסי – עדיין לא הנורא ביותר?
להימנע מאסון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest