דף הבית / חומר לימוד – כנס מוסקבה, שיעור מס' 4 "קשר עם הבורא"

חומר לימוד – כנס מוסקבה, שיעור מס' 4 "קשר עם הבורא"

כתבי רב"ש, כרך ב', אגרת ה' (מעובד)

יש לכם להרבות באהבת חברים. ולבוא לאהבה תמידית אפשר רק על ידי חיבור. וזה אפשרי רק באמצעות ביטול האגו, שרק הוא (האגו) מבדיל ביניכם.
בעת שאתם מרגישים שאתם נלחמים כנגד האגואיזם, כל אחד מרגיש שהוא זקוק לעזרת חברו, אחרת לא יעלה בידו להתגבר על טבעו. ואז, כשמבין שעליו להציל את חייו, כל אחד שוכח שיש לו גוף שעליו לדאוג לו, אלא שניהם קשורים במחשבה אחת: איך לנצח את האויב המשותף?

כתבי בעל הסולם, שמעתי, מאמר רי"א "כעומד בפני מלך" (מעובד)

ההשפעה (האמונה) צריכה להיות כזאת, שתגרום לאדם להרגיש שהוא עומד בפני הבורא, וזה יעורר בו אהבה ויראה. ועד שהאדם לא השיג השפעה כזאת, הוא לא יעצור ושום שכר לא יוכל לעצור אותו. החיסרון בהשפעה צריך להיות מורגש באדם עד כדי כך שהוא לא ייתן לו מנוח.
יש להיזהר שמא תענוג חומרי כלשהו יבטל את תשוקתו לרוחניות. ניתן להישמר מכך, רק אם האדם בעצמו יצטער מזה שהתענוגים מכבים לו את תחושת החיסרון לרוחניות. געגועים וכאבים אלו ישמרו עליו ויסייעו לו שלא לאבד את הרצונות הרוחניים הזכים.

כיצד לבנות קשר עם הבורא (סדר הפעולות)?

כתבי רב"ש, כרך ג', "דרגות הסולם", מאמר 528 "תפלה" (מעובד)

אם האדם רוצה לגלות את הבורא ומבקש מהבורא לתת לו הבנה של הקשר עמו – זוהי "תפילה". וזהו המעשה הגדול והחשוב ביותר של האדם, כיוון שבאמצעותו נוצר קשר בינו לבין הבורא.

מהי דבקות בבורא?

כתבי בעל הסולם, מאמר "מתן תורה"

מהי המשמעות האמתית של מטרת הבריאה – "הדבקות בבורא"? זוהי ההידמות שלנו לבורא, שמביאה אותנו למצבו של הבורא. כשאנחנו מותאמים במעשינו לכל מה ששייך לשורשנו, אנחנו מרגישים תענוג בשורשנו. וכל שלא קיים בשורשנו, הופך לשנוא על ידינו. יוצא שהכול תלוי במידת השתוות התכונות שלנו לשורשנו.

כתבי בעל הסולם, אגרת 32 (מעובד)

הבורא קרוב אליך, בשיעור שאתה קרוב לבורא, לפי הכלל "ה' צלך". לכן צריך להתייגע כדי להרגיש את יחידיות שהבורא, כיוון שמצד הבורא – הכול זה אחד ושלם. ויש לדעת את זה בלבד – מפני שהידיעה הזאת, מביא את הכול לשלמות הסופית.

כתבי בעל הסולם, שמעתי א' "אין עוד מלבדו"
האדם צריך להשתדל ללכת תמיד בדרך, שהוא דבוק בו יתברך. כלומר, שכל מחשבותיו יהיו בו ית'. היינו, אם אפילו שהוא נמצא במצב הכי גרוע, שאי אפשר להיות ירידה יותר גדולה מזו, אל יצא מרשותו ית', כלומר שיש רשות אחרת, שלא נותן לו להכנס להקדושה, שבידו להטיב או להרע. פירוש, שאל יחשוב שיש ענין כח של ס"א, שהיא לא נותנת לאדם לעשות מעשים טובים וללכת בדרכי ה', אלא הכל נעשה מצד ה'.

וכמו כן, בזמן שהאדם מרגיש שעכשיו הוא נמצא בבחינת עליה, ומרגיש קצת טעם בעבודה, אל יאמר שעכשיו, אני נמצא במצב, שאני מבין, שכדאי להיות עובד ה'. אלא הוא צריך לדעת, שעכשיו הוא מצא חן בעיני ה'. לכן הקב"ה מקרבו, ומשום זה הוא מרגיש עכשיו, טעם בעבודה. ויזהר שאף פעם לא לצאת מרשות הקדושה, לומר שיש עוד מי שפועל, חוץ מהקב"ה.

איך במצב של "אם אין אני לי מי לי?", לשמור על הקשר עם הבורא?

כתבי בעל הסולם, אגרת 19 (מעובד)

כמו הצל המתנענע אחר תנועות האדם, כך האדם מתנענע אחר תנועות הבורא. לכן אם מתעוררת באדם אהבה לבורא, צריך להבין, שזהו הבורא שמתעורר כלפיו בגעגועים עצומים.
אך הבורא משתוקק לאדם בדיוק באותו שיעור שאדם משתוקק לבורא. ואם האדם זוכר שהבורא מתגעגע ומשתוקק להידבק בו כמידת עצמו, האדם תמיד ילך בכיסופים וגעגועים, מחיל אל חיל, באחדות תמידית, שהיא תכלית שלימות הנפש, עד שזוכה לתשובה מאהבה.

בשביל מה רב"ש כל הזמן עשה תרגילים בריכוז?

רמח"ל, "אדיר במרום" ע. 242

תיקון הלב מתבצע על ידי תפילה על תיקון הלב, שבאמצעותה הלב נמסר לבורא, וכל ההבנות ומחשבות מתבטלות, חוץ מהכוונה.

כתבי בעל הסולם, שמעתי לו. "מהו, ג' בחינות גופים באדם" (מעובד)

האדם צריך לחשוב רק על הגוף הפנימי – לבוש הנשמה. כלומר, עליו לחשוב רק על מה שנמצא מחוץ לאינטרסים האגואיסטיים שלו, רק על טובת הזולת. כך הוא זוכה לגילוי הבורא. הבורא [נמצא] בגוף הפנימי של האדם – אם האדם מסכים לעבוד מחוץ לגופו, כלומר ללא התלבשות של שום תענוג בתוכו.

כתבי בעל הסולם, שמעתי כ"א "בזמן שהאדם מרגיש את עצמו בבחינת עליה" (מעובד)

יש כלל – בדבר שבו האדם משקיע יגיעה ביותר, אז היגיעה מגדילה את רצונו, והוא רוצה לקבל מילוי. ורצון נקרא תפילה, בחינת עבודה שבלב, כי "רחמנא ליבא בעי" (בורא דורש את הלב). נמצא, שאז הוא יכול לתת תפילה אמתית. כי בעת שהאדם לומד קבלה, אזי לבו מוכרח להתפנות משאר רצוניות, ולתת כח להמוח שיוכל לחשוב ולעיין. ובאם אין חשק בהלב, אין המוח יכול לעיין. לכן נאמר, "לעולם ילמוד אדם לתלמודו במקום שלבו חפץ".

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest